fredag 10 mars 2023

Vecka 10 på Farao

 Vecka 10 på Farao!

I veckan har vi lekt bockarna bruse både inne och ute på kullen. Barnen provar sagans olika roller. Vi har pratat om att bockarna är djur och att de är getter. 




När fyraåringarna var på utflykt hittade de blommor och pinnar i parken. Vintergäck, snödroppar och krokus. Vi plockade hem långa pinnar som vi ska använda i vårt projekt framöver. 


En dag målade vi med vattenfärg på is på ljusbordet. Det var roligt att se hur mycket vatten det det blev av isen efterhand som den smälte. -Den är så kall! -Titta nu målar jag den med blått!




Magneterna kan bli till pussel på ett stort papper på golvet!

Trevlig helg allihop!

stubben v10

 Denna veckan har vi hunnit med en hel del! Under Vu-dagen arbetade vi en del med miljön och barnen har funnit nya intressen med de tillägg som gjordes i form av Isberg med färg, djurens tillgänglighet ihop med bygg/konstruktion, läshörna med tillhörande sittplats, pärlhörna och en tillgänglig karta!

Bland annat har vi varit i ateljén och målat ansikten. 


Vi har även haft rörelse med vår tärning. Barnen fick slå och sen gjorde vi den rörelse som tärningen visade! Det var en rolig aktivitet och barnen engagerade hela vägen! Vi avslutade med en avslappningssaga om den hoppande elefanten! Efteråt fick barnen rita en elefant. Teckningarna finns utanför rörelserummet för er som vill se.

Vi har även arbetat med greenscreen. Barnen fick välja en kompis som skulle "besöka" hens rum som vi sedan innan fått skickade av er. Pga. bestämmelser får vi inte publicera de färdiga bilderna men dom finns också att se utanför stubben under digitalitet.

Pärlandet har fortsatt tagit mycket plats i den fria aktiviteten och plattorna utvecklas med mönster, lätta som svåra. Matematiken får ta plats här och barnen räknar och skapar egna mönster. 

I veckan fick vi som ni vet mer snö, detta har inneburit att barnen blivit blöta och några lite kalla. Kläderna har vi försökt hinna torka i torkrummet på violett.

Trevlig helg!



GrönFlagg, Hälsa o Livsstil, kroppen

Metallika vecka 10

Denna vecka har vi erbjudit barnen rörelse i rörelserummet. Vi har haft Friskis och svettis Jorden runt, bamsegympa samt andra rörelselåtar. Vi har också gått på promenad med bussvagnarna där vi tog med frukten och åt ute i solen. Vi samtalade kring snön, vi hittade en blomma som heter Vintergäck och observerade att det inte finns så många fåglar ute nu, men vi spanade efter en fågel som flög.

Vi har varit ute mycket på gården under veckan. Barnen har lekt med snön och hittat is- vad händer med snön och isen när den smälter? Jo barnens hypoteser var att det blir kallt och att det bli vatten. 

Vi har också besökt biblioteket med en grupp, där vi läste Uppfinnar-Johanna. En grupp har planterat om våra popcornsplantor som har växt en hel del. Barnen blev nyfikna på rötterna och jorden som var blöt. 

OBS:

Vi vill också påminna om att installera den nya appen Tempus Hemma (står informationslappar utanför avdelningen och i hallen). Samt att lämna in sommarledighetslappen senast fredag 17 mars. 

Trevlig helg!

    

V 10 Spännande vecka

 Hej Vårdnadshavare!

V10 fick några barn vara inne på Prassel för att få en inblick på bilderna som vi hade tagit på vår senaste utflykt, nämligen på Rönneholms parken där vi skulle leta efter vårtecken. Vi projekterade dessa på väggen och pratade lite omkring de.

Dagen därpå var det dags för utflykt igen då vi skulle utforska vidare men då hade vädret ändrats "snö" då passade barnen på att göra snöänglar i parken mitt emot en stor gräsmatta, där barnen la märke till ett stort träd som man kunde klättra!! (fast trädet var lite "halt, blöt" gick det att klättra upp, en mycket spännande träd! Vi hade även snöbolls krig :-) 

Under veckan har vi även erbjudit barnen att vara på bygg och konstruktion där vi samarbetar att bygga med stora klossar, ett samarbete som man måste tänka på att hjälpas åt, turas om, vänta på sin tur osv. och slutligen har vi jobbat lite med finmotorik, limma, klistra, pärla.


Vi vill även berätta att äntligen har vi fått Appen TEMPUS HEMMA där ni kan gå in och lägga in närvaro, frånvaro, se dokumentation, boka samtal med oss pedagoger, så gå gärna in och titta lite på vad/hur man gör? 

Obs: Dokumentationen kommer att börja snart också, men vi väntar fortfarande på att lämna ut ett intyg som ska godkännas av er för att få dokumentera bilder med barnen. så fort vi får detta dokument från ledningen sätter vi igång.

Här nedan lägger vi lite bilder på lite av varje.






måndag 6 mars 2023

Lysien

 Hänt i veckan v 9

Denna veckan har vi delat upp barngruppen i våra tre olika grupper under förmiddagarna. Vi ser ett stort intresse hos barnen för att utforska fåglarna vi ser på gården. Detta vill vi uppmuntra och utvecklar deras intresse och kunskaper. Några av barnen har gjort fågelmat som vi hängt upp i träden ute på gården som vi tittar till för att se vilka fåglar som kommer och äter av. Vi har även lyssnat på hur olika sorters fåglar låter och hur de ser ut. 




Vi har även använt oss av låten "dansa färgerna". I denna benämns olika färger och till varje färg görs en rörelse. Denna inspirerade oss att måla ute med olika färger under en förmiddag.


När vi hade vår vu-dag i onsdags var fokus för personalen att utveckla hemvistens lärmiljö vilket var väldigt utvecklande och inspirerande för oss. Det var även mycket rolig att se hur förändringarna togs emot av barnen i tirsdags. Det blev mycket lek och utforskande i de nya miljöerna.






Tempus hemma-information

På onsdag får ni vårdnadshavare tillgång till Tempus hemma. Nedan följer information i skrift samt en film. Den skriftliga informationen finns att tillgå på flera olika språk, fråga personalen på ditt barns hemvist så hjälper dom till.

informationsfilm tempus hemma


Kort information om Tempus Hemma

Logga in i Tempus

  1. Gå till tempushemma.se eller appen Tempus Hemma (för föräldrar)

Appen finns på Google Play och i App Store

  1. Välj rätt Område och Verksamhet

  2. Logga in med BankID eller din kommuns (eller friskolas) egen inloggning

  3. Ange mejladress och telefonnummer om de fattas

  4. Bekräfta din mejladress 


(Kontakta verksamheten om du inte kan logga in)

Schemalägg/anmäl ledighet

Hemsidan

  1. Klicka på fliken Schema/ledighet

  2. Fyll i barnets schematider i rutorna, t.ex. “6:35 - 16:45” eller “635 1645”

    1. Tryck på + om du behöver lägga flera tider samma dag

    2. Tryck på Ledig om barnet ska vara ledigt

  3. Fyll i övrig information vid behov

  4. För att kopiera scheman från en vecka tryck på Kopiera …


Klicka på det blå frågetecknet längst upp till höger för mer information.


Appen

  1. Tryck på den gröna plusknappen nere till höger

  2. Välj Schemalägg flera eller Ny ledighet

  3. Markera dagar

  4. Välj barn och lägg till tider

  5. Fyll i övrig information vid behov

  6. Det går även att trycka på en enskild dag på översikten för att lägga schema eller ledighet

  7. För att kopiera lagt schema välj istället Kopiera veckor via plusknappen

Anmäl frånvaro

Hemsidan

  1. Klicka på fliken Frånvaroanmäl om ditt barn behöver stanna hemma för vård

  2. Välj det barn det gäller

  3. Välj det datum det gäller i kalendern

  4. Välj del av dag eller hel dag

  5. Ge samtycke att informationen lagras i Tempus om det efterfrågas

  6. Klicka på knappen Frånvaroanmäl


Appen

  1. Tryck på den gröna plusknappen nere till höger

  2. Välj Ny frånvaro

  3. Välj det barn det gäller

  4. Välj det datum det gäller i kalendern

  5. Välj del av dag eller hel dag

  6. Ge samtycke att informationen lagras i Tempus om det efterfrågas

  7. Tryck på knappen Anmäl frånvaro


Skillnaden på ledighet och frånvaro

Ledighet ska anmälas när barnet inte behöver vara på förskolan/fritids, t.ex. om någon annan ska ta hand om barnet eller om familjen ska på semester.


Frånvaro är för när barnet schemalagts att vara på förskolan/fritids, men inte kan närvara på grund av t.ex. läkarbesök eller sjukdom.



Brief information about Tempus Home

Log into Tempus

  1. Go to tempushome.se or the app Tempus Hemma (för föräldrar)

The app is available at Google Play and App Store

  1. Choose your Location and Provider

  2. Log in with BankID or other provided login system

  3. Enter your email address and telephone number if they are missing

  4. Confirm your email address 


(Contact your child’s preschool or school if you run into problems)

Set schedule/leaves

Webpage

  1. Click Schedule/on leave

  2. Fill out the hours in the text boxes, for example “6.35 - 16:45” or “635 1645”

    1. Click + if the child has split hours throughout the day

    2. If the child will be on leave, click in the text box and select On leave

  3. Fill in remaining information if necessary

  4. In order to copy a week’s schedule, click Copy … 


For more information on how to schedule, you can click the blue question mark in the upper right corner.


The app

  1. Tap the green plus button at the bottom right

  2. Select Schedule multiple or New leave

  3. Select the days

  4. Select child, and add schedule

  5. Fill in remaining information as needed

  6. It is also possible to tap on a particular day on the overview in order to add schedule or time off

  7. To copy existing schedule, select Copy weeks instead

Report absence

Webpage

  1. Choose Report absence if a child can’t attend as scheduled 

  2. Select which child the report is for

  3. Select date(s) in the calendar

  4. Select part of a day or whole day

  5. Tap “I agree that the above information is stored in Tempus” if necessary 

  6. Click the button Report absence


The app

  1. Tap the green plus button in the bottom right corner

  2. Select New absence

  3. Select which child the report is for

  4. Select date(s) in the calendar

  5. Select part of a day or whole day

  6. Tap “I agree that the above information is stored in Tempus” if necessary 

  7. Tap the Report absence button


The difference between on leave and absence 

On leave should be used when the child does not need to be at the preschool or school, e.g. because someone else is going to take care of the child or the family is going on vacation.


Absence should be used when the child is scheduled to attend preschool or school but cannot do so, e.g. because of a doctor’s visit or illness. . 

torsdag 2 mars 2023

Säg förlåt

 Vi har idag läst kompisboken "säg förlåt"

Barnen pratade om känslor kring FÖRLÅT-ordet
Hur känns det om man inte säger förlåt?
Ledsen
Blir arg
Känns inte bra
Man ska säga förlåt
Då blir man ledsen
Det ska bli bra

När säger man förlåt?
Om man slåss
Råkar göra fel

Hur känns det när någon säger förlåt?
Det känns bra




Värdegrund

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...