tisdag 26 februari 2019

Bron

Barnen visade intresse för Torning Torso de skissade mätte ock räknade. De blev två fina konstruktioner en med kartong och en med socker. Andra ville också arbeta med matematik.

Lpfö18

  • Förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
  • Förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemlösningar









fredag 22 februari 2019

Snäckan

Utevistelse och första vårtecken

Denna vecka hade vi inte många barn så vi passade på och gick till lekplatsen utan att hålla i repet utan vi höll i kompisen. Barnen har provat klättra, gunga och åka rutschkanan för första gången.  På vägen tillbaka hittade vi några snödroppar och vintergäck.


Denna vecka gick också snabbt. Trevlig helg!

Snäckan

Vad finns i och hur låter vatten

Under de senaste två veckor har vi fördjupat oss i vår tema "Vatten".
Vi har lyssnat på havets vågor, droppande, porlande vatten. Barnen var så förtjusta i detta. Vi pratade med barnen var vill de titta mera på och de ville att vi tittar på olika sorters fiskar och varelser som lever i vatten.  
Vi projicerade upp på väggen undervatten med olika fiskar, växter, koraller så vi tillsammans satt och kollade på olika bilder på fiskar. Barnen ville gärna färglägga olika sorter så vi kopierade och de fick välja vilka de vill färglägga. Det var hajar, delfiner och olika fiskar stora och små. Sedan när de var färdiga så klippte vi de ut och klistrade på vår vatten.

Vi kommer att titta på olika ständer vid havet (klippor, sand, små  och stora stenar samt olika snäckor, musslor. Vi har börjat läsa  böcker och sagor om vatten, hav, sjöar samt allt som lever i vatten, hav och sjöar…

                                                                                                                                                                                                       
             

Vi märker att vår tema går framåt. Det är roligt både för barnen och för oss.

Trevlig helg på er!







Pärlan


Vänskap och jaget... 

Vi arbetar hela tiden förebyggande genom att läsa vänskapsböcker. Vi dramatiserar konflikter där barnen får bestämma slutet, vi sjunger vänskapssånger och vi har kompissamtal där barnen får prata om hur en bra kompis kan vara.
Vårt syfte är att barnen själva ska forma våra trivselregler och uppmärksamma positiva handlingar hos både barn och vuxna. Vi samtalar med barnen om betydelsen av ordet ”empati”.
För att stärka barnens sociala kompetens uppmärksammar vi när barnen hjälper varandra, när de tröstar eller stöttar en kompis, när de delar med sig och är generösa, när de samarbetar bra i en lek.
Genom samtal, lekar, sånger, ramsor och sagor ger vi barnen ett språk för känslor så att de kan uttrycka vad de känner och bli förstådda av andra. 
Vi lär de att berätta vad de känner när något blir fel, t.ex. ”jag blev ledsen när du sa att jag inte fick vara med”. 


Pärlan


Djurprojektet fortsätter…

Några av barnen satt i vår kub och samtalade kring projektorns projicering. Ur barnens fantasi, i kombination med bilderna som visades på väggen föddes en idé om krokodiler! Barnens samtal ledde dem fram till att de önskade krokodiler i kuben. Men hur? Tillsammans kom barnen fram till att de kunde gå till biblioteket och hitta en krokodilbok som de kunde hitta inspiration ifrån. Barnen går iväg till biblioteket , tyvärr resulterar det inte i en funnen krokodilbok. ”Jag vet!” ropar ett barn. ”Vi söker på ipaden” hojtar ett barn. Ipaden hämtas entusiastiskt och tillsammans börjar barnen att söka efter krokodiler. Vi har märkt att barnens intresse för att använda ipaden som hjälp för att hitta fakta och bilder. Vilka bokstäver har ordet ”krokodil”? Med stöttning av pedagog bokstaverar barnen. Nu blev deras sökande mer framgångsrikt och massor med bilder hittas! Samtalet fördjupades om krokodiler och deras egenskaper:

* Hur lång är en krokodil?
* Hur gamla kan de bli?”
* Vilka skillnader i färger mellan olika krokodiler?
* Hur många tänder har krokodiler?


Barnen ritade sedan sina egna krokodiler.

Bildresultat för krokodil



Trevlig helg önskar vi på Pärlan! 



torsdag 21 februari 2019

Torsdag på Bron

Idag har alla barn jobbat med lite olika projekt. Ett barn ville göra en måltavla för att skjuta prick och efter det var det två barn till som ville göra en egen.

Några barn klippte ut bilder och laminerade dem till sagan Det var det fräckaste om mullvaden som fick bajs på huvudet! Vem var det som gjorde det här? undrade mullvaden och frågade de olika djuren.

På eftermiddagen gick några barn ut för att spela fotboll!

Spännande torsdag!










tisdag 19 februari 2019

Bron på utflykt

Idag var hela Bron på utflykt! Målet var Spindellekplatsen vid Pildammsparken, men när vi väl kom fram var lekplatsen avstängd och flera arbetare höll på att byta ut murkna och ruttna brädor. Det blev ett bra tillfälle att diskutera hållbarhet och säkerhet.

Och sen då?

Det var många olika bud på vad vi skulle göra och till slut blev barnen nyfikna på ett rykte om en häxkittel i Pildammsparken. Vi gav oss ut på jakt! Efter en stund hittade vi den och som tur var såg vi inte några häxor i närheten. Vi rörde om i kitteln för att se vilken soppa häxan kokat ihop och alla var överens om att den luktade BLÖRK! Så nu vet vi hur häxsoppa med spindlar, daggmaskar och gegga luktar!

Efter det här äventyret gav vi oss ut på Tallriken där vi i olika grupper erbjöd barnen olika aktiviteter, fotboll, lekar som Kom alla mina kycklingar och givetvis att springa nerför den långa backen! Det är något visst med att springa i full fart på en stor öppen yta, tycker ni inte?

När vi kom tillbaka till förskolan serverades det fisk, potatis och sås och efter maten är barnen indelade i grupper där vi läser saga, ritar eller något annat som barnen visar intresse för!

En dag full av lärande och utveckling!






Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...