fredag 16 november 2018

Snäckan-vattenlek

 Vecka 46

Hej alla Föräldrar!

Vi tänkte berätta om veckan som har gått.
Vi har uppmärksammat ett intresse för och en nyfikenhet på vatten inom vår barngrupp. Vi vill ta tillvara på barnens lust att lära genom att arbeta med temat vattenlek samt att det öppnar för barnens inflytande i våran verksamhet. Vi vill upptäcka vatten tillsammans med barnen i alla former i olika miljöer. Vår utgångspunkt blir barnens spontana lek med vatten. Vi kommer att observera vad barnen gör och vad som händer i leken för att kunna följa barnens intresse under temats gång.

Alla grupperna har under vecka haft utforskande och experimenterat med vatten, där de har känt, smakat, hällt, fyllt och lyssnat på vatten.

Detta har vi gjort på olika sätt, en del av barnen har lekt vid en vattenbalja och de andra har känt i olika plast bakar på kallt och varm vatten för att känna skillnaden.

Vi lyssnade också på hur vattnet kan ha olika ljud, som rinnande, droppande, forsande, porlande och vågor samt regn, blixt och åska.

Kopplingar till läroplan
  • Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt att leka och lära,
  • Förskolan ska sträva efter att varje barn tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,
  • Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturkunskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
Lpfö98 Rev.2016

vi önskar er alla en trevlig helg

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...