måndag 18 mars 2019

Pärlan

Vårt bokprojekt forsätter! Denna gången med en bok som vi läst för ett par veckor sedan, ”Vems rumpa?”. Det verkar vara en favorit hos många av våra barn! Inför läsningen tänkte pedagogerna att det ska bli intressant att återuppleva denna bok igen med barnen för att på så sätt se vad de kommer ihåg och har tagit med sig av förra läsningen. Vad som blev uppenbart är att djurens läten var något som barnen tagit till sig! Samtidigt som barnen gjorde lätena, blev det även att barnen tecknade tecken för djuren. Vi pratade även om vad djuren heter på engelska.  

Inne i ateljén valde barnen att skapa flera olika djur! Ett barn ville måla en gris, ett annat barn valde att måla en hund och även björnar skapades. Barnen valde färger genom att peka på färgen och en del av barnen sa även det engelska ordet för färgen; ”green” och ”yellow”. Efter att ha målat var det flera av barnen som ville ha mer material att sätta på sina skapelser! 

Förra veckan har vi även introducerat ett nytt språk, arabiska. Dessa lässtunder i förskolan ger barnen möjligheter att utveckla sitt språk, bekanta sig med fiktion. Den har också visat att barn är olika, lär sig på olika sätt och behöver erbjudas olika lärandestrategier. Vi har även varit på biblioteket och lyssnat på sagor på arabiska. Här delar barnen med sig av sina upplevelser och erfarenheter genom att prata med pedagogen eller andra barn kring boken. 
  



Bildresultat för barn läroböcker tecknat

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...