onsdag 19 februari 2020

Skeppet- analog programmering

Ett av Rönneholms förskolas utvecklingsområden är, som vi tidigare informerat, Digitalitet. Barnen på Skeppet har under terminernas gång fått bekanta sig med en del digitala verktyg som lärplatta, dator, projektor och digitalkamera. Vår förhoppning är att barnen ska få en grundkunskap om vad digitala verktyg kan användas till. Med QR- koder kan vi lyssna på och läsa böcker, med datorn och projektorn kan vi ha Bamsegympa och projicera tex akvarium på väggen, med hjälp av appar på lärplattan kan vi utforska våra känslor och vi kan till och med skapa kortare filmer. 
Vi har nu tagit nästa steg och smått börjat med programmering. Varje avdelning har en robot, Blue bot, som barnen själva kan programmera för att få den att nå sitt mål. Dock har vi inte introducerat denna än, då vi vill att barnen först ska få en förståelse för analog programmering innan vi går vidare till digital programmering. Vi började med att vi pedagoger gav barnen instruktioner på rörelser och barnen var robotar och skulle göra efter oss. Därefter var det barnens tur att instruera kompisarna (robotarna) vilka rörelser de skulle göra. Detta visade sig vara lite klurigt. Därför tog vi hjälp av några kända figurer, nämligen Bamse och hans vänner, som är hämtade från Bamsegympan som vi har varje vecka. Ett barn i taget  fick hålla upp en bild på en figur och då visste kompisarna (robotarna) direkt vad det var för instruktion och vilken rörelse de skulle göra. Spring på stället som Lille Skutt, hoppa som Teddy eller kryp som Bamse. Vi kommer också att ta med ytterligare instruktioner som antal. 
Nästa steg är att introducera Blue bot och vi hoppas då att barnen har en liten förståelse för att om de ger roboten instruktioner genom att trycka på knapparna så går den dit de vill!




Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...