torsdag 21 september 2023

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR

Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp till samtal med barnen. 

Kommer ni ihåg vad som hände när…..? 

Vad gjorde dem då???? 

Vilket tror ni??? 

Hur kan vi göra ?


Att ställa öppna frågor får vi barnen till att berätta mer, vi tar bort fokus på att det inte behöver vara rätt eller fel samt att kunna bemöta barnens svar eller vidare frågor som vi kan ha som underlag för att planera vår verksamhet. 


Något som vi har uppmärksammat är att vi har fått reda på att katter lämnar spår när de går i jorden. 

Vi använde oss av förstoringsglas och begav oss ut på gården för att leta.  

Efteråt har vi undrat om vi människor kan lämna spår efter oss. Några kom med förslag att händerna kan göra avtryck sedan visade vi vad som hände om vi blötade fötterna och gick på golvet. - Fotavtryck! 


Vem vill följa med till ateljen och göra egna avtryck?? 

Så häromdagen fick halva gruppen måla händer/ fötter och göra avtryck på papper. När vi skapar får vi också möjlighet till att kunna uttrycka oss.


Ska bli spännande att se var våra spår leder oss i nästa skede.






Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...