fredag 13 november 2020

Flamman- projekt

Vi har nu arbetat med vårt första projekt "Sång och musik" i ett par veckor. Inne på hemvisten har vi skapat ett "temarum" där vi har olika instrument framme och som är lättillgängliga för barnen. Detta gör att projektet kan hållas levande under hela dagen. I detta rum kommer vi också att sätta upp dokumentation av den undervisning vi har kopplat till vårt projekt. 
I veckan har barnen fått skapa egna instrument, nämligen marrackas. Vi har varit flitiga på att spara hushållspappersrullar som vi nu återanvände till att skapa instrumenten. 
Flera gånger i veckan använder vi oss av sångpåsar där det ligger sångkort med både sånger som barnen känner igen och sånger som är nya. Under våra reflektioner som vi har tillsammans med barnen har det framgått att det är några som tycker att de nya sångerna är roligast att sjunga medan några tycker bättre om de "gamla". När vi lär oss en ny sång går vi igenom texten och ser om det är något ord som vi inte riktigt förstår. Om det finns det så funderar vi tillsammans på vad det kan betyda. 

Vad betyder egentligen "meta"?

Detta är en favorit bland många barn. 
När vi sjunger den betonar barnen ordet AJ och skrattar!




Nästa vecka fortsätter vi med vårt arbete med projektet och då ska vi bl. a. måla till musik.

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...