onsdag 19 maj 2021

Flamman- projekt

Under några månaders tid har vi arbetat med projektet "Min familj" där barnen, efter förmåga, har fått berätta om sig och sin familj. Vem bor hemma hos mig? Vilka språk pratas hemma hos mig? Vilka intressen har jag? Vilka känslor finns inom mig? Fokus har alltså varit på jaget och familjen/nära och kära. Barnens familjehus är väldigt populära och varje dag ser man något barn gå fram och kika på, antingen sin egen eller någon annans familj. För de barn som ännu inte behärskar det verbala språket fullt ut har husen varit bra då barnen kan peka på sina olika familjemedlemmar.  Vi kan stötta barnens språkutveckling genom att berätta vem som är på fotona och bekräftar då barnen genom att vi förstår vem de menar. 
Denna vecka går vi vidare med ett nytt projekt, nämligen "Kroppen". Tillsammans med barnen kommer vi att prata om några olika kroppsdelar och ta reda på frågor som: Vad kan man använda benen till? Hur kan vi tänka och prata? Vad är det som är hårt inom oss? Vart tar all mat vägen? Vi kommer också att prata om personlig integritet, som tex att man har rätt till att vara ifred på toaletten. Vi berör också frågor, kopplat till ett av våra Grön Flaggmål, som vad kroppen mår bra av att äta. Som ett första steg har vi varit på biblioteket och lånat tre böcker om kroppen. 

Mål ur Lpfö18 vi kopplar till detta projekt är:

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

* sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet

* motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande

Detta skelett fanns i en av böckerna och fascinerade många barn. 
När vi vecklade ut bilden blev skelettet nästan lika hög som barnen!




Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...