torsdag 27 maj 2021

Metallikas vecka 21

Denna veckan har  varit mycket händelserik. 
Dom yngre barnen har fått måla och skapa en bil till våra pedagogers sista läslyft. Detta skapande ledde till mycket glädje och skratt men också mycket kladd då barnen fick måla med händerna istället för penslar. 

Vi ska jobba en del med flerspråkighet och har under veckans gång fyllt på vår språkvägg med ännu ett språk och fler kommer det bli med tiden. 

Barnen har också fått planterat både sallad, blommor och rödbetor och vi har då också både läst boken lilla frö och kollat filmer om odling på UR play barn. 
Det ska bli spännande att följa processen nu när vi har sått, sen ska det växa , vårdas och skördas. 
Detta är ett arbete  vi kommer arbeta mer med då detta är en utav våra huvudmål inom förskolans lustfyllda måltider. 

Vi har arbetat med språkveckan så barnen har fått bekanta sig med sagor på olika språk och en liten "föreläsning" om utanförskap. 

Barnen som är födda 2015-2016 har fått vara på olika event. 
I onsdags så var dom på upptäcktsfärd i Rönneholmsparken och var med på en workshop som handla om hål, om att hål bland annat finns i kroppen, i marken, mellan molnen. En workshop med ursprung att hitta olika hål med hjälp av kroppen. 

I fredags så  var dom uppe på förskolans takteras och var delaktiga i en Sagocabare, där dom under en stund fick krypa in i sagans värld. Det blev också en hel del musik och den spelas live.

- Vi besöker bl.a Siri Sköldpadda och Kung Lejon med vänner i Afrika.

Träffar två små busiga troll från samernas land och även Lilla My från Mumindalen.

Vi beger oss ända till Japan - land där en japansk speleman har en magisk tekanna, som kan både sjunga och dansa.

Vi har som bok tema Petter och hans fyra getter och har även hört sagan på arabiska och pratade sedan om vilka färger getterna har på olika språk som talas i barngruppen. 

Några barn under fredagen besökte lekplatsen i Rönneholms parken, kröp in i en mysig koja och läste tillsammans boken God natt alla djur. 

Under denna veckan har vi också påbörjat arbete med programmering på Ipaden. Ett sätt för barnen att se vad som behövs för att sköldpaddan ska röra sig framåt. 
Dom använder sig även av Ipaden för att lära sig mera om sopsamling och vart dom olika avfallen hamnar och vad man gör med det sedan. 















 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...