måndag 17 maj 2021

Samtal kring liv och död på förskolegården leder till spontan undervisning






Läroplanen fastslår att "utbildningen ska ta sin utgångspunkt i läroplanen och det barnen visar intresse för samt det kunnande och de erfarenheter som barnen tidifare har tillägnat sig. Den ska kontinuerligt utmana barnen vidare genom att inspirera till nya upptäckter och kunskaper." Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att ta hänsyn till och leva sig in i andra människor situation samt vilja att hjälpa andra samt förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till etiska dilemman och livsfrågor i vardagen.

Barnen på Lysien hittade en död fågel på förskolans gård för ett tag sedan. Tillsammans med personalen valde barnen att begrava den i den lugna delen av gården. Några av barnen ville göra ett kors då de sett att det finns kors på en del begravningsplatser så tillsammans med personalen tillverkades ett kors. I veckan hittade några andra barn döda humlor vilket direkt ledde oss in på filosofiska frågor om liv och död. "vad händer när man dör?" "man flyger upp i himlen" "sover" "man kan dö för att man är sjuk eller gammal eller kraschar med en bil" var några av barnens reflektioner. Lysiens barn kom och fortsatte reflektionerna tillsammans. 

Barnen från Lysien tänkte direkt på begravningsplatsen och ville begrava humlan där, sagt och gjort så gick vi dit, grävde en ny grop och begravde den. Strax därefter hittade barnen ytterligare en humla och sen  ännu en. Hur kom det sig?

En pedagog berättade att humlor sover på vintern och behöver nå en kroppstemperatur på 30 grader för att komma igång och flyga. Ett barn visste att humlor egentligen inte alls ska kunna flyga men de flyger ändå och sen visste vi inte så mycket mer om humlor så tillsammans fick vi ta reda på det. På frågan hur vi kan lära oss mer svarade barnen "fråga någon som kan" och "kolla på telefonen" 

Efter en del forskande och läsande på internet kom vi fram till följande:

- Humlorna var döda.

- De första  humlorna som vaknar är drottningar som övervintrat. de vaknar mellan mars - juni.

- Humlor är några av våra bästa pollinerare

- Humlor tar all sin näring från blommor, de äter både nektar och pollen. Pollen fastnar i humlornas päls.

- i Sverige finns det ca 40 olika humlearter.

- Humlor bor i hålor i jorden, många humlor tillsammans.

I samtalet kring humlor fick vi söka information med hjälp av internet, en del sidor vi hamnade på verkade inte vara så faktabaserade, andra innehöll mycket mer fakta. Att värdera den nya kunskapen tillsammans med barnen är ett sätt att arbeta med det som i läroplanen benämns som "adekvat digital kompetens" och ett "kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik" - vi måste vara källkritiska och verkligen värdera den nya informationen som vi får - stämmer den (är den rimlig), vem har skrivit den, för vem är informationen? 


Här kan ni lära er mer om humlor:

https://www.forskning.se/2021/02/25/hitta-varens-forsta-humla/

https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/humlans-ar

https://www.wwf.se/djur/humlor/#humlor-och-blommor



/Förste förskollärare Lotta


Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...