Familjeporträtt: Barnen har fått rita sin familj. Vi har också pratat med barnen om att familjer kan se ut på många olika sätt. Man kan ha en mamma och en pappa, eller två pappor och två mammor, bonusmammor osv.
Att tala med barnen om deras familj är en del av identitetsprocessen, men även en väg till att skapa den känsla av sammanhang som är grunden för god självkänsla.
Vi har även gjort en övning tillsammans med barnen som heter Hjärta, Hjärna, Hand.
Vi har utgått från barnkonventionen, vuxna har ansvaret för barnet och de ska alltid tänka på vad som är bäst för barnet dvs barnets bästa ska komma i främsta rummet.
Mål: varje barns rätt till trygghet och omvårdnad
// Tigrarna. 2017-02-23
Språkliga undervisningar
SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...
-
Det är många barn på Skeppet som gärna utforskar de olika byggklossarna vi har på avdelningen. Mest är det magneterna det byggs med men även...
-
När vi ute på gården är det också undervisning för barnen. Vi bruka hålla högläsning med sagor och ibland har vi konkreta föremål som förk...
-
Idag har vi läst boken Min familj och efter de så räknade vi medlemmarna i barnens familjer. Vi vill lyfta denna boken Konrad lussar för a...