tisdag 26 juni 2018

Snäckor på Skeppet










Snäckor

Den senaste tiden har barnen varit mycket intresserade av snäckor (de med skal kallas snäckor och de med utan skal kallas sniglar). Det finns olika snäckor på vår gård, Parksnäckor och Trädgårdssnäckor. Vi har tillsammans tagit reda på vad som skiljer dessa åt. Vi har framförallt tittat på snäckans färg på läppen. En dag tog vi in flera snäckor för att se om de var intresserade av att äta frukt.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.”
”Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra. Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, moti­vation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera.”

Lpfö 98/16


Parksnäcka Beskrivning

Skalet ganska klotformigt, nästan lika högt som brett, upp till 22 × 25 mm. Färgen varierar och den förekommer i flera former. Precis som hos trädgårdssnäckan är grundfärgen är ljusgul eller klargul och sen kan den ha mellan 0 och 5 mörka spirallinjer. Det finns även enfärgat bruna eller rödaktiga varianter. En vanlig variant är gul med en mörkbrun linje på mitten. Läppen på parksnäckan är mörk. Observera dock att läppen bara är färgad hos fullvuxna exemplar.

Liknade arter

Trädgårdssnäckan har samma form och ungefär samma variationer på skalets mönster. Det som framför allt skiljer den från parksnäckan är att den är mindre och att färgen på läppen är ljus.





Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...