måndag 12 december 2022

Projicering som ett verktyg i förskolan


I fredags hade vi en kollegial reflektionsträff för förskollärarna på Rönneholms förskola.

Dagens fokus: Projektorn som en del i vår utbildning

 

Nuläge: Hur används projektorn i vår utbildning idag?

 

Finns det tillfällen då projektorn används i ett syfte som inte har någon koppling till våra styrdokument? (läroplan och ikt-plan)

 

Framåt: Hur ska projektorn användas för att bli en tillgång i utbildningen på Rönneholms förskola? Vad får projektorn inte användas till?


Frågorna vi arbetade med gav upphov till mycket inspiration till vad projektorn/projicering används till i andra barngrupper än den en är närmast. Det lyftes även upp tillfällen då användningen av projektorn inte utgår ifrån ett klart syfte och inte har någon planerad koppling till våra styrdokument.

Arbetet med dagens reflektioner kommer att fortsätta och tas upp i forum som omfattar alla medarbetare på förskolan.


Så här används projektorn som verktyg på Rönneholms förskola.

Skugglek:

Bygger upp ett bord av lekmöblerna, sätter djur, färgade block mm där. Klossar som bara gör skugga, barnen har upptäckt sig själv och sina skuggor. Här används projektorn som ljuskälla som riktas mot det uppbyggda.


Projicering av böcker:

Böcker som förskolan har i bokform finns även inlagda som bilder i en powerpoint (gäller vissa böcker, inte alla). På detta sätt kan fler barn se bilderna i boken och då ta aktiv del i samtal om handlingen.

Det finns ett antal böcker som är inlästa av pedagoger på andra språk än svenska. På detta vis kan barn få höra sitt modersmål även om det inte finns en pedagog som talar detta på hemvisten. Till exempel finns böcker om Alfons inlästa på olika språk. Samma böcker finns då på förskolan på svenska så pedagogerna har tillgång till både text och bild.


Spela spel såsom memory:

När vi spelar spel tillsammans på exempelvis datorn och lärplattan kan dessa samtidigt projiceras på väggen. En utmaning i kommunikationen när barnen ska visa på väggen vilka brickor som vänds.


Iscensätta en miljö i miljön:

För att inspireras i lek och utforskande kan vi projicera miljöer. Exempelvis en skog, strand, lekplats osv. Barngrupper som arbetat med olika länder i sina projekt har använt sig av en film som visar inifrån en cockpit på flygplan under start och landning. Gruppen bygger upp ett flygplan och reser till ett annat land.


Reflektion med barngruppen:

I förskolan reflekterar vi mycket med barnen om vad vi varit med om. Detta sker ofta genom bilder/foto som sätts upp på väggen eller skrivs ut och samtalas om på en samling. Detta kan vi göra med hjälp av projicering. Bilderna blir större, barnen ser bättre och ges bättre förutsättningar att delta i samtal.


Rörelseprogram:

Miniröris, Bamsegympa och Hopphatten används.

Barnen som deltar i förskolekören tränar på sångerna med rörelser som Annika spelat in.


Inspelade program:

Ur, Håll Sverige rent, svt och Hässleholms miljö AB (sopsamlarmonster). Detta är kanaler där förskolan kan hitta inspiration till sin undervisning.


All inspiration och exempel ovan är beroende av ett klart och tydligt syfte till varför det används samt en aktivt deltagande/medforskande pedagog.


Arbetet med dagens reflektioner kommer att fortsätta. Du som vårdnadshavare är varmt välkommen med frågor och funderingar kring hur projicering används i gruppen ditt barn tillhör.




 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...