fredag 18 januari 2019

Skeppet och Droppen Veckans uteaktivitet

Under vecka 3 var Rönneholms gemensamma uteaktivitet bollek. Vi har utforskat bollens studsförmåga på olika underlag, så som sand, i vattnet och på barmark. Vi har även rullat bollarna nerför kanan och haft bollrace, och byggt en hinderbana för bollarna nerför vår ramp. Några barn har deltagit i fotboll och försökt skjuta bollen i mål.

Vi har haft minst sagt växlande väder under veckan med både snöstorm, ösregn, hagel, is och sol, så vi har lekt och utforskat bollsporter med varierande väderförutsättningar. Några reflektioner från barnen under veckan som gått:

Den rullar så himla snabbt. 
Man får bara vänta tills den rullat klart och sedan vet man var den stannar.
Kasta den hårt. Då studsar den högt!
Om du flyttar målet lite åt sidan så blir det mål.
Jag vill ha en annan boll. Den här bara går fel.
Jag ska spela fotboll, kanske i Manchester United eller Barcelona eller så vill jag köra polisbil.
Jag kan inte ta den. Den simmar ifrån mig.



Nästa vecka ska vi på Rönneholm utforska matematikens värld på vår gård med hjälp av uppdragskort.

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...