Vår samlingsplats i det gröna projektrummet är färdig, och vi har även introducerat ett bildschema. Det sitter på insidan av dörren, och är en del i kvalitetsarbetet med "Alla barns rätt till stöd". Tanken är att barnen med hjälp av bilderna ska få möjlighet till överblick över sin dag, och på så sätt kunna förbereda sig inför dagens övergångar mellan olika rutinsituationer och aktiviteter.
Vi har läst en ny kompisbok om Igelkott och Kanin den här veckan. Den heter "Samarbeta" och handlar om hur vi kan få hjälp och be om hjälp. När vi läst färdigt boken fick barnen ett uppdrag med en samarbetsövning där de med hjälp av papper, tejp och sax skulle bygga ett högt torn. Det var både roligt och lite klurigt på samma gång. Uppdraget kommer som en idé från boken "Teknikgrytan" och vi kommer fortsätta att använda inspiration därifrån då barnen med hjälp av teknik får utveckla förmågorna i samspel och relationsskapande.
Gröna gruppen reflekterar tillsammans över veckan som gått. Då tittar vi på bilder och annan dokumentation från våra aktiviteter, och så får några barn välja ut ett par bilder som vi sätter upp tillsammans med barnens sammanfattning på väggen som heter "Barnreflektioner" i vår hall. Titta gärna där och låt barnen berätta vad som varit viktigt för just dem.