fredag 9 mars 2018

Snäckan Gruppstärkande lekar

Gruppstärkande lekar

Förskolan skall sträva efter att varje barn

  • känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer,
  • utvecklar sin förmåga att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för sina uppfattningar,
  • utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler,
  • utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin  situation,
  • utvecklar sin förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar och för förskolans miljö,
  • utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
  • utvecklar sin motorik, koordinationsförmågan och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna sin hälsa och sitt välbefinnande, 
  • utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande.

                       Lpfö  98/16

Under förra veckan och denna vecka har vi introducerat vissa lekar som tränar barns gruppkänsla, samarbete, uppmärksamhet och empati. Samtidigt som man lär sig lekar förebygger man också konflikter i barngruppen.

Vi lekte ”Lutande tornet i Pisa”, ”Vem knackar på min dörr”, ”Byta plats”, ”Pomperipossa”, ”Simon säger”,  ”Vem fattas”, ”Gömma nyckel”. 

Både barnen och vi hade jätteroligt. Att leka ger barn så mycket mer än glädjen av leken. När man leker är man på topp av sin förmåga. Så när någon frågar ” har ni bara lekt?” - säg NEEEJ!


Ha en trevlig fortsättning på helgen!

Hälsningar personalen🐚🐚🐵🙊🙈🐒🙉🐚🐚

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...