Undersökande med snö
• Förskolan skall sträva efter att barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
• utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
Nar vi var ute denna vecka många barn reflekterade över mjölkkartongerna som var fyllda med färgat vatten och som var frusna. Våra barn ville ta in en liten skål fylld med snö och se vad som händer när vi tar den inomhus. Vi samtalade om detta och vissa tyckte att det blir is och vissa trodde att det blir snö kvar. Varje halvtimme undersökte vi vad som hände... Barn hade olika teorier att det blir is, att det blir en ring, att det försvinner, att det smälter och att det blir vatten till slut!
Barnen söker ny kunskap, samarbete med sina kompisar och oss vuxna och samspel i sitt utforskande under olika situationer under tiden på förskolan.
Ha en fin fortsättning på helgen!
Hälsningar personalen 🐚🌨❄️🐚