lördag 9 mars 2019

Pärlan

Vi fortsätter vårt projekt med en ny bok, ”Vad äter jag?”. Under vår läsning så började barnen säga djur och färger även på engelska, då vi tidigare uppmärksammat det engelska språket. En av pedagogerna pratar slovakiska och i samband med att barnen lyfter andra språk, lyftes även det slovakiska språket. Vi har även använt oss av takk i vår kommunikation med barnen för att förtydliga och konkretisera vårt verbala språk. Nu under vår läsning har vi använt oss av takk och pratat kring de olika tecknen.

Efter läsningen introducerades en ny lek, ”hundens ben. En härlig lek där barnens engagemang inte gick att ta miste på! Alla ville vara hund och skälla på de andra barnen. Det blev väldigt många ”voff voff” under stunden vi lekte. Leken utvecklades genom att barnen sedan ville vara katter och kaniner. Efter lekstunden letade vi andra djurböcker och vi läste en bok med titel ” Alla djur” av Thomas Tidholm.

Vi fortsätter vårt arbete i ateljén och ett barn frågar: ”Vad ska vi skapa i ateljén nu då?” – ”Hundben” säger ett av barnen. Några av barnen började göra andra teckningar med djurtema. Ett av barnen satte en filt på huvudet och sa att hen var en ko. Barnet lät: ”Mu mu”. Det blev en kreativ stund med fokus på skapandeglädje och fantasifullhet.

I vårt arbete med digitalisering kommer vi att projicera en saga med djurtema på väggen. I nya läroplanen för förskolan (lpfö18) kan en bla läsa att förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa. (s 14, lpfö18). Vi kan även läsa att: ”utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.” (lpfö18, s 9)


Bildresultat för projicering böcker tecknat

Trevlig helg önskar vi på Pärlan!

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...