·
” Vad vill du och de andra barnen på din
avdelning ha med er till den nya förskolan?”
Alla avdelningar har pratat med barnen om detta och ser till att det
material som barnen har sagt packas ner och följer med när vi flyttar.
Här är exempel på material som är viktiga för barnen att ta med:
Gosedjur,
lekdjur (lejon), cyklar, väskor, lerformar, sand och sandleksaker, piratbåten,
dator, pussel, babblarna, böcker, leksaksmat och riktig mat, klossar (stora och
små), smålego, magneterna, målarsaker.
·
Övriga punkter:
Frågor utifrån barnens spontana tankar.
Barnen tittar ut på byggnaden och ett barn säger:
”De bygger inte längre.”
Daniel frågar: ”Vad gör de nu då?”
”De pratar bara.”
Daniel: ”Ser ni innanför de stora fönstren – vad är det som står där?”
”En stege.”
Daniel: Vad tror ni dem använder den till?
”De gör tak. Och målar taket.”
Frågan utifrån denna diskussion blir:
Vad händer på byggplatsen just nu?
Ett barn tittar på ett rör som går uppe i taket i personalrummet och
säger:
”När de river här så kommer det komma en massa vatten ut ur rören!”
Daniel: ”Oj, då kommer det bli jättemycket vatten här.”
”Ja, och det kommer kanske börja brinna.”, säger ett annat barn.
”Det kommer låta jättemycket.”, säger ett barn och håller för öronen.
Frågan utifrån denna diskussion blir:
Vad händer när de ska riva huset vi är i
nu?
Eftersom
det här är saker som lyfts spontant är det viktigt att alla barn får möjlighet
att prata om dessa frågor.
·
Beslut:
Alla avdelningar ser till att det material som barnen har nämnt packas
ner och följer med i flytten.
Till nästa barnråd får representanterna med sig följande frågor till sin
avdelning:
- Hur känns det för dig att vi ska flytta in i det nya huset?
(med hjälp av bildstöd med känslor)
- Vad händer på byggplatsen just nu?
- Vad händer när de ska riva huset vi är i nu?