onsdag 27 januari 2021

Välkomna tillbaka till er nya avdelning Glasmo

 Vårterminen 2021 v2

Förhoppningsvis har alla kommit tillbaka efter lång och härlig julledighet. Alla kommer till nytt arbetslag, delvis ny barngrupp, i nya lokaler, ny organisation, dubbelt så stor apparat som tidigare. Med nya förutsättningar, nya strukturer och annorlunda rutiner.

Vårt första mål är att introducera nya barn och vårdnadshavare till en, för oss, helt ny utbildning med det lustfyllda lärandet i fokus.  Vi ska också ta hand om de senast introducerade barnen i gruppen och samtidigt som den tidigare barngruppen ska flätas samman med den nya. På en helt ny plats superspännande tycker vi.

Skollag, läroplan och barnkonventionen säger att barnen ska få ett reellt inflytande på sin dag i utbildningen! Så vårt första uppdrag kommer att bli, ta med hela barngruppen i en gemensam process där vi tillsammans ska utforma vår fysiska och pedagogiska miljö. Så den blir så smart, funktionell logisk och så effektiv som möjligt efter de förutsättningar vi har.

Barnen ska vara delaktiga i placeringen av bildstöd/ordbilder på rätt hylla, vid rätt material. Så att saker och platser ska bli tydliga både för barn och vuxna. Det barnen ej är nyfikna på eller visar större intresse för ska ge plats åt annat material.

·       Barnen ska få berätta vad de tycker är roligast att göra? Kan de finna någonstans i miljöerna, på Rönneholm att göra detta? Vem vill de göra detta tillsammans med?   Kan barnen namnge två kompisar?  [ Denna kartläggning kommer att sammanflätas med vårt TEMA: MIN VÄRLD! Samt ett annat uppdrag och fokus med inriktning mot trygghet och vänskap]

Vi får Bo in oss en tid och återkomma till dessa frågor.

I demokratisk ordning dvs. röstning fick personalen förslag på prioriterade utvecklingsområden att arbeta mot i år och så här röstade vi.

Grönflagg och Minvärld är nära ihopkopplade och det kommer att arbetas mer med Sopsamlarmonster (Skräp och avfall), Lustfyllda måltider (Livsstil och hälsa) och Flerspråkighet (Global samverkan). Och  Från jord till bord. ( plantering och kretsloppstankar på ett praktiskt sätt.)

Värdegrunden – utbildningen sker i förskolan på ett lustfyllt sätt dvs vi leker fram kunskaper och då  allas bemötande. Vi dramatiserar händelser ur vardagen som barnen får tänka till om och som stöd har vi en del böcker om ämnet. Med fokus på hur man agerar i det sociala sammanhanget eller vid konflikter. Boken: Lätt rätt ett – rättigheter och skyldigheter. Boken: Barns rättigheter - artiklarna Böckerna om känslor: Kompisböckerna – känslorna

Miljö och material ( se text ovan )

Digitalt meningskapande

Skolverket informerar om vad digital kompetens är. Kompetensen har fyra ben och det första är

- Att kunna lösa problem och omsätta ideer till handling.

Det andra är - Att kunna använda och förstå digitala verktyg och medier och

det tredje är - Att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt och

det fjärde är - Att förstå digitaliseringens påverkan på samhället.

Utveckla förmågor att använda och förstå ord och begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld.

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...