Vi har, vid några tillfälle, använt oss av sångpåsar när vi sjunger. Detta har skapat en stor nyfikenhet hos barnen och alla sitter spänt och väntar på att få se vad som gömmer sig i påsen. Vi har, med bakgrund av detta, därför valt att nästa projektspår ska innehålla just påsar. Vi kommer att koncentrera oss på språkutveckling och vårt nästa projektspår blir "Språkpåsar". I dessa kommer innehållet att variera men några exempel är rim och ramsor, sånger, föremål som vi kan beskriva och sagor. I Läroplanen för förskolan går det att läsa: " Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. Utbildningen ska ge barnen förutsättningar att kunna tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften. (Lpfö18, sid 8)
Läroplansmål vi kommer att arbeta mot:
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
"ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften" (Lpfö18)
Språkliga undervisningar
SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...
-
Det är många barn på Skeppet som gärna utforskar de olika byggklossarna vi har på avdelningen. Mest är det magneterna det byggs med men även...
-
När vi ute på gården är det också undervisning för barnen. Vi bruka hålla högläsning med sagor och ibland har vi konkreta föremål som förk...
-
Idag har vi läst boken Min familj och efter de så räknade vi medlemmarna i barnens familjer. Vi vill lyfta denna boken Konrad lussar för a...