torsdag 12 mars 2020

Skeppet- Digital programmering

Efter att vi ägnat oss åt analog programmering ett par veckor övergår vi nu till att undervisa barnen i digital programmering. Idag, torsdag, har vi introducerat roboten Bluebot för barnen.
Några barn tyckte att den såg ut som en bil eller en myra! Med hjälp av knappar med pilar på kan vi programmera vilket håll Bluebot ska gå åt. Det finns även en app där man kan styra enheten från.
Vi använde oss av bilder på djur som vi la under en speciell matta. Därefter fick barnen, en och en, bestämma vilket djur roboten skulle gå till. Tillsammans hjälptes vi åt att programmera. När Bluebot kom fram till sitt mål sjöng vi en sång om djuret på bild.
I Läroplan för förskolan går det att läsa:

"Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla förståelse för den digitalisering som de möter i vardagen" (Lpfö18, s.9)


Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...