onsdag 4 mars 2020

Skeppet- Språkpåsar

Arbetet med vårt projektspår, Språkpåsar, fortsätter och den här veckan låg det bokstäver och en alfabetssång i språkpåsen. Syftet är inte att barnen ska lära sig bokstäverna utantill, utan att de får en förståelse för att vi har ett alfabet samt att de får kännedom om hur de olika bokstäverna ser ut. Hur låter bokstäverna när vi uttalar dem? Hur är de formade? En del barn känner igen "sin egen" bokstav och ropar glatt "det är min bokstav" när de får syn på den. Vi försöker också komma på ord som börjar på en specifik bokstav. Det kan vara lite klurigt men tillsammans lyckas vi komma på några ord. Som vi tidigare skrivit är läroplansmålet vi jobbar mot:

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
"ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften" (Lpfö18)

Här är några ord från barnen:

P: Kommer ni ihåg vad som finns i påsen?
"Kort"
"O"
"Aflabete"
P: Vad är alfabetet?
"En sång"
"Har du skrivit det?"
P: Kan ni komma på några ord som börjar på A?
"Apelsin"
"Apa, heter det"
"När jag var liten, då var jag en apa"
"Aporna kan hänga i trädet"
"Alfons Åberg"
"Han är två, han kan äta"
P: Kommer ni på några ord som börjar på bokstaven B?
"Leksaker"
"Böcker"
"Bajs"
"Banan"
"Gul Bibbi"


Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...