Vecka 3
Vi har varit
ute och spelat fotboll, lekt kurragömma, byggt hus i sandlådan till myrorna som
fryser under vintern "sa barnen".
Vi har varit
i vårt rörelserum och biblioteket, vi delade oss i två grupper, först läste
halva gruppen och andra halva hade rörelse och spela på instrument och sista
stunden var vi samlade i rörelserummet och avslutade med gymnastik.
Vi har läst
barnkonventionens bok "Stopp" och barnen utrycker sig med många
exempel om hur barnen kan säga STOPP. "Jag vill vara fri och leka
själv" "när kompis var inte snäll" "när kompis putta
mig".
Vi avslutade
veckan med att prata om aktiviteter och kost som hjälper oss att växa och är
bra för hälsan: "Springa är bra" "Cykla " "hoppa"
"äta grönsaker, frukt, dricka mycket vatten" det var några av Barnens
tankar.
Projekt Min
värld
Barnen har
ritat sina familjer och berättat vem dom är. Dessa teckningar sitter på vår
dokumentationsvägg för "Min värld" inne på Farao.
Exempel på läroplansmål som vi arbetat med under veckan:
Förskolan
ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
• sin
identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin
kroppsliga och personliga integritet,
• fantasi
och föreställningsförmåga,
• motorik,
koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det
är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,
• intresse
för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra,
samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
• förståelse
för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur
• intresse
för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att
förmedla budskap
Vecka 4
Denna vecka har vi haft mycket samarbete i
Orange kluster. Vi har varit med Metallika lite längre på förmiddagen och
tidigare på eftermiddagen. Barnen har fått nya kompisar och nya intressen och
leksaker. Några barn har funnit stort intresse för att spela spel. Vi övar på
spelregler, turtagning, språk, tålamod och samarbete bland annat, men framför
allt är det lustfyllt och roligt!
Barnen bjuder in till lek med nya kompisarna
och kan sitta länge och bygga med lego samtidigt som de för ett samtal med
varandra och får igång en form av rollek med legot. Denna lek har återkommit
flera dagar mellan samma barn. Vi hör barnen leka med ord och få en ny
förståelse för ordens innebörd. Vi har också ritat och läst mycket tillsammans.
Vi saknar att leka med lera inne på Farao, så vi har även gjort ny lera!
På gården har vi lekt kurragömma, cyklat,
spelat boll och lekt i sandlådan. Ute på gården träffar barnen sina gamla
"grannkompisar" och det är uppskattat från bådas håll.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar
att utveckla
• motorik, koordinationsförmåga och
kroppsuppfattning
• självständighet och tillit till sin egen
förmåga,
• nyfikenhet, kreativitet och lust att leka
och lära,
• förmåga att fungera enskilt och i grupp,
samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att
ta ansvar för gemensamma regler,
• förmåga att använda och förstå begrepp, se
samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
• förståelse för enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
Trevlig helg, önskar personalen på FARAO