torsdag 14 januari 2021

Farao vecka 2

 

Faraos första inlägg i denna blogg för Rönneholms förskola! En gång i veckan kommer vi lägga upp veckans aktiviteter. Vi väljer ut ett par stycken som har koppling till våra prioriterade mål, tema eller barnens stora intresse just nu. 

                                                                                      Tema, Min värld:

Vi har fortsatt vårt arbete med Min värld och för vår del JAG. Denna vecka har vi därför ritat vårt hus samt omgivningen. Vi har också beskrivit vår omgivning, vad vi tycker om att göra hemma, med vem, hur det ser ut etc. I detta har vi vävt in begrepp som vi använder dagligen, ex över under, nederst, överst, vid sidan om, framför och bakom.

 

Under samtalen får barnen möjlighet att bekanta sig med nya ord och begrepp och får möjlighet att reflektera över sin omvärld och omgivning. Vi ger barnen möjlighet att få höra hur andra har det genom att vi sitter i mindre grupper och ger barnen talutrymme. Här får barnen förutsättningar att utveckla förmågan att leva sig in i andra kompisars tillvaro, kanske har de besökt varandra och kan hjälpa varandra med att förklara och sätta ord på omgivningen.

 

Vi satt i ateljén på första våningen när vi ritade och pratade och valde därför att använda oss av det material som fanns där. Barnen är fortfarande nyfikna på våra gemensamma utrymmen så vi tog lite tid till att titta vad som fanns här.


 

Mål vi valt att fokusera på vi detta tillfälle var bl a:

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

• sin identitet och känna trygghet i den

• självständighet och tillit till sin egen förmåga,

• nyfikenhet, kreativitet

• förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,

• ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften


Matematikspel
Denna veckan har barnen visat stort intresse för spel. De har även bjudit in kompisar i spelen och då suttit flera stycken tillsammans.

 

Spelet med frukterna, Fruktträdgården, är ett bra spel för att öva matematik. Barnen slår en tärning och efter symbol får barnen välja en frukt efter färg, 2 valfria frukter om symbolen visar en fruktkorg eller en pusselbit om symbolen är en korp.

Det är svårt att bara ta en frukt, några barn ville gärna fylla korgen direkt. Detta är också ett spel där deltagarna vinner tillsammans eller förlorar tillsammans vilket är bra för då blir fokus mer på att lära sig att följa spelregler, tyda symboler och färger istället för att känna att man ensam måste vinna. Korpenpusslet blir motspelaren som antingen vinner eller förlorar.



 

Läroplansmål vi arbetar med genom detta spel är fokuserat på matematik, ex:

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

• förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp


Språkutveckling
Vildkatten-spelet är ett annat spel som är väldigt populärt i barngruppen. Detta spel fokuserar istället på språkutveckling. Många deltagare kan sitta rund spelplanen och även om du inte aktivt deltar så kan du snappa upp många nya ord. När ett barn "vunnit" en bild så ska barnet berätta vad bilden föreställer samt vilken/vilka färger det kan urskilja.

 

Detta spel fokuserar på läroplansmål riktat mot språkutveckling, vi erbjuder barnen nya ord i olika sammanhang och detta är ett av dom.




Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...