Faraos första inlägg i denna blogg för Rönneholms förskola! En gång i veckan kommer vi lägga upp veckans aktiviteter. Vi väljer ut ett par stycken som har koppling till våra prioriterade mål, tema eller barnens stora intresse just nu.
Tema, Min värld:
Vi har fortsatt vårt arbete med Min värld och för vår del JAG. Denna vecka har vi därför ritat vårt hus samt omgivningen. Vi har också beskrivit vår omgivning, vad vi tycker om att göra hemma, med vem, hur det ser ut etc. I detta har vi vävt in begrepp som vi använder dagligen, ex över under, nederst, överst, vid sidan om, framför och bakom.
Under samtalen får barnen möjlighet att
bekanta sig med nya ord och begrepp och får möjlighet att reflektera över sin
omvärld och omgivning. Vi ger barnen möjlighet att få höra hur andra har det
genom att vi sitter i mindre grupper och ger barnen talutrymme. Här får barnen
förutsättningar att utveckla förmågan att leva sig in i andra kompisars
tillvaro, kanske har de besökt varandra och kan hjälpa varandra med att
förklara och sätta ord på omgivningen.
Vi satt i ateljén på första våningen när vi
ritade och pratade och valde därför att använda oss av det material som fanns
där. Barnen är fortfarande nyfikna på våra gemensamma utrymmen så vi tog lite
tid till att titta vad som fanns här.
Mål vi valt att fokusera på vi detta
tillfälle var bl a:
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar
att utveckla
• sin identitet och känna trygghet i den
• självständighet och tillit till sin egen
förmåga,
• nyfikenhet, kreativitet
• förmåga att lyssna på och reflektera över
andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
• ett nyanserat talspråk och ordförråd samt
förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera
och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften
Spelet med frukterna, Fruktträdgården, är ett
bra spel för att öva matematik. Barnen slår en tärning och efter symbol får
barnen välja en frukt efter färg, 2 valfria frukter om symbolen visar en
fruktkorg eller en pusselbit om symbolen är en korp.
Det är svårt att bara ta en frukt, några barn
ville gärna fylla korgen direkt. Detta är också ett spel där deltagarna vinner
tillsammans eller förlorar tillsammans vilket är bra för då blir fokus mer på
att lära sig att följa spelregler, tyda symboler och färger istället för att
känna att man ensam måste vinna. Korpenpusslet blir motspelaren som antingen
vinner eller förlorar.
Läroplansmål vi arbetar med genom detta spel
är fokuserat på matematik, ex:
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar
att utveckla
• förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka
och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp
Detta spel fokuserar på läroplansmål riktat mot språkutveckling, vi erbjuder barnen nya ord i olika sammanhang och detta är ett av dom.