Vårterminen 2021 v2
Förhoppningsvis har alla kommit tillbaka efter lång och härlig julledighet. Alla kommer till nytt arbetslag, delvis ny barngrupp, i nya lokaler, ny organisation,
dubbelt så stor apparat som tidigare. Med nya förutsättningar, nya
strukturer och annorlunda rutiner.
Vårt första mål är att introducera nya barn och
vårdnadshavare till en, för oss, helt ny utbildning med det lustfyllda lärandet
i fokus. Vi ska också ta hand om de
senast introducerade barnen i gruppen och samtidigt som den tidigare barngruppen ska
flätas samman med den nya. På en helt ny plats superspännande tycker vi.
Skollag, läroplan och barnkonventionen säger att barnen ska
få ett reellt inflytande på sin dag i utbildningen! Så vårt första uppdrag
kommer att bli, ta med hela barngruppen i en gemensam process där vi tillsammans ska
utforma vår fysiska och pedagogiska miljö. Så den blir så smart, funktionell logisk och så effektiv som
möjligt efter de förutsättningar vi har.
Barnen ska vara delaktiga i placeringen av bildstöd/ordbilder
på rätt hylla, vid rätt material. Så att saker och platser ska bli tydliga både
för barn och vuxna. Det barnen ej är nyfikna på eller visar större intresse för ska ge plats åt annat material.
·
Barnen ska få berätta vad de tycker är roligast
att göra?
Vi får Bo in oss en tid och återkomma till dessa frågor.
I demokratisk ordning dvs. röstning fick personalen förslag på prioriterade utvecklingsområden att arbeta mot i år och så här röstade vi.
Grönflagg och Minvärld är nära ihopkopplade och det kommer
att arbetas mer med Sopsamlarmonster (Skräp och avfall), Lustfyllda måltider
(Livsstil och hälsa) och Flerspråkighet (Global samverkan). Och Från jord till bord. ( plantering och kretsloppstankar på ett praktiskt sätt.)
Värdegrunden – utbildningen sker i förskolan på ett
lustfyllt sätt dvs vi leker fram kunskaper och då allas bemötande. Vi dramatiserar händelser ur
vardagen som barnen får tänka till om och som stöd har vi en del böcker om
ämnet. Med fokus på hur man agerar i det sociala sammanhanget eller vid
konflikter. Boken: Lätt rätt ett – rättigheter och skyldigheter. Boken: Barns
rättigheter - artiklarna Böckerna om känslor: Kompisböckerna – känslorna
Miljö och material ( se text ovan )
Digitalt meningskapande
Skolverket informerar om vad digital kompetens är. Kompetensen har
fyra ben och det första är
- Att kunna lösa problem och omsätta ideer till
handling.
Det andra är - Att kunna använda och förstå digitala verktyg
och medier och
det tredje är - Att ha ett kritiskt och ansvarsfullt
förhållningssätt och
det fjärde är - Att förstå digitaliseringens påverkan på
samhället.
Utveckla förmågor att använda och förstå ord och begrepp, se
samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld.