fredag 19 februari 2021

Glasmo v7 2021 Snicken

 



Atelje snicken

V7 Tordsag 2021

Idag fick vi till en möjlighet att dela upp gruppen i en mindre grupp och då kan vi arbeta på ett mer pedagogiskt sätt än i storgrupp.

5 barn gick tillsammans med vuxen till Ateljén. Där började med en planerad undervisnings och en genomgång av hammaren – klohammaren och spiket och dyckerten. Vi gick igenom hur du använder och brukar verktyget.

Vi börjar i den enklare änden av utvecklingstrappan – så vi spikar loss i enbart frigolit. För att gå till nästa steg frigolit med påklistrad kartong. Barnen reglerar sin öga hand koordination och muskeltonus samt hanteringen av verktyget.  


För att sen gå vidare till att slå ner en spik i en 4" regel – det ställer högre krav på brukaren ( eleven / barnet ). Fästa spiket, flytta handen, hålla rätt på hammaren, öka muskel tonus, träffa rätt – repetera samma rörelser tills man är färdig.

Idag vart där ett barn med stor erfarenhet närvarande. Så idag sågades det både med japansk kap och ger såg och rundsågen. Barnet sågade till en lagom lång bräda som barnet spände fast med en quick grip ( en extrahand ) så barnet kunde använda båda sina händer när barnet slog i spiken.  

Det blev krångel för där var icke nedslagna spikar där brädan önskade placeras så quickgrippen och brädan lossnade vid hammarslagen. Problemlösning – slog i ett spik och drog ut två spikar som var snett islagna sen tidigare. 



På bilden nedan ser ni rundsågen, ni ser en förberedd sågstation avsedda som hjälpande anhåll för att kunna dela/såga olika material. Anhållen är fastskruvade i gamla lastpallar som blivit våra arbetsstationer [Vi tänker på miljön - sopsamlarmonsterna - hållbarutveckling] 



I snicken ligger det lite påbörjat och delvis tillverkade [ inspirationer ] saker bilar, flygplan, dockor, spinners, spel, tärning osv .

Barnen som har haft ett projekt kroppen under våren och de fick inspiration att tillverka ögon, näsa, mun, hjärta, mage, gump till figuren. Barnen samarbetade, ordnade fram material, hämtade lim, de samtalade, pekade, pratade, bad om hjälp.

Viktigast av allt de lyckades. 


Innan vi gick tillbaks till avdelningen städade vi undan i Ateljén – allt tillbaka på sin plats. Vi satte oss ner och gjorde en snabb repetition och en snabb utvärdering. Alla barnen kan tänka sig att följa med till "Snicken" igen. 

Det var väl lite oplanerat - men superbra stund tillsammans i ett lustfyllt sammanhang. I ett meningsfullt all praktisk träning blev nödvändigt och meningsfullt.

 

Språkstunden bjöd idag på lite nya ord – bräda, rundsåg, japansk kap och ger såg, quick grip, klohammare, spik, dyckert, lim, maskerings tejp, anhåll, frigolit


Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...