torsdag 4 februari 2021

Glasmo. Aktivitet. Kims lek

 

Digitalt meningsskapande – Råttspelet

Barnen bygger upp en bana, en spelplan, ett underlag av kvadratformad gröna plastbitar. En gul ost placeras ut av ett barn och råttan placeras ut i en valfri riktning. Barnen placerar ut hinder på vägen ( lila plastbitar ) till osten.

Med matematiskt tänkande ger barnen råttan instruktioner ( script, kod eller recept ) Hur ska råttan gå för att komma till osten – genom att trycka på olikfärgade knappar som symboliserar fyra riktningar.


Liknande spel finns på ipad. Iform av tre sköldpaddor som ska ta sig till vars en punkt. När barnet inte kan ber det om hjälp. En del barn utan språk kommer och tar ens finger, drar med oss till ipad, sätter vårt finger mot skärmen – detta betyder Jag behöver din hjälp att komma vidare i spelet - eller så vet de vilken kompis som kan visa. Mycket populärt spel

 

Batteribyten av våra digitala verktyg

Det har blivit en ökning av digitala verktyg, datorer, projektorer, mikroskop, telefoner, kameror, lärplattor (dvs ipad) men också kodningsbara råttor, duplo loket, Sphero och andra robbotar – kräver energi - laddning från el uttag eller batterier.

Just batteribyten – blir en aktivitet i sig. Här behöver vi rumsuppfattning och lokalisering att ta oss till miljön där det finns skruvmejslar – till ett förråd för att hämta trippel A ( storlek ) nya batterier. Hantering av sak och verktyg – alltså själva bytet.

Därefter – sen blir det skräp och avfall också, uttjänta batterier – samtal om vilket sopsamlarmonster som vill ta hand om batterierna …. Just det BATMAN

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dokumenterat 21 01 27

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...