Vi frågar barnen: Hur får man en
Tomatplanta?
Barnens svar:
-man behöver frö
När vi fyllt
Konservburkarna med jord och lagt ner fröerna från den färska tomaten så
behöver man göra något mer?
-Vatten!!!
Alla barn som varit med och planterat i dessa burkar fick göra etiketter till burkarna, dessa klistrade vi på så att vi kan läsa/se vad som är planterat.
Vi kommer följa tillväxten med olika former av dokumentation som barnen får välja, bla fotografera, rita av, filma etc.
Samtal som uppkommit efteråt; Barnen har visat ett stort intresse för plantering och har önskat plantera olika saker, bla apelsin. Detta ska vi göra, sen kan barnen dokumentera de olika steg som ögat kan se när det växer!
Förskolan
ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
•
förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar
utveckling,
•
förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska
processer och fysikaliska fenomen,
•
förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och
samtala om naturvetenskap
•
intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för
att förmedla budskap
• utmana barnens nyfikenhet och förståelse för språk och
kommunikation samt för matematik, naturvetenskap