Syfte och mål:
Syftet med undervisningsaktiviteten är att barnen fick använda sin fantasi och skapande förmåga med hjälp av material som de har använt tidigare. Syftet var att se vad som händer med vulkanen samt att ha samtal med barnen under hela processen.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik, förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen.
Förskollärare ska ansvara för att varje barn får ett reellt inflytande över arbetssätt och innehåll.
Vad väckte barnens intresse?
Barnens intresse väcktes genom att barnen var nyfikna på vulkanen, vad som skulle hända med den och vilket material som behövdes för att det ska bli ett vulkanutbrott. Barnen uttryckte att de vet vad som händer om är människor och djuren är nära vulkanen och vad som kunde hända om det blir ett vulkanutbrott. "De dör!" Barnen blev nyfikna på vulkanen och började fundera över vad som händer med vulkanen, vad som händer i den. Finns det vulkaner på riktigt? Vi letade på våra digitala verktyg och hittade information om vulkaner på Island. Vi googlade också efter bilder.
Vad har barnen lärt sig?
Barnen har lärt sig nya kunskaper om vulkaner tillsammans med Dadda - naturvetenskap och teknik. Barnen har också utvecklat sitt språk, samarbete och socialt samspel genom att delta i den här undervisningsaktiviteten som vi har erbjudit barnen vid olika tillfällen.
Barnens ord;
"Jag vill känna leran".
"Mycket".
"Kolla!"
"Vi ska ha svart lava".
"Oh".
"Den börjar spruta".
"Den är jättevarm" - pekar på leran.
"Titta, vad händer med leran?"
"Då kan vi inte leka med denna" - pekar på leran.
Personalens ord;
Vad händer inne i vulkanen?
Barnens ord;
"Det bubblar".
"Dödar människor, dinosaurier och draken".
"Fåglar kan inte dö".
"Om det står fåglar i Island kan de dö om de flyger vid lavan".
"Om de flyger vid molnen".
"Drakar dör från lavan".
I barnens ord kan vi läsa att de har skapat nya kunskaper och utmanat varandra i Lev. Vygotskijs proximala utvecklingszon.
Dokumentations verktyg:
Digitala verktyg, lärplatta, dator och anteckningar.
Hur går vi vidare?
Vi fortsätter att bygga vidare på barnens intresse för vulkaner och djuren. Vi kommer fortsätta samtala och reflektera över vulkaner och vulkanutbrott samt göra experimentet med vulkanutbrott.