Vi ber om ett försenat blogginlägg från förra veckan (v. 22). Här får ni information vad vi arbetade med förra veckan.
Måndag: På samlingen gick igenom begrepp som ”sitta
bredvid”, ”sitta mellan”. Vi gick ut och hade utelek och cyklade runt. Efter
mellanmål satt barnen sig ner och hade skapande och ritade nyckelpigan och
Bokstaven A
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och
upptäcka nya sätt att förstå
sin omvärld
Tisdag: På Samlingen gick vi igenom med barnen hur Sveriges
flagga ser ut och vilka färger den har. Barnen fick lyssna på Sveriges
nationalsång, barnen tyckte om den och ville spela upp den upprepade gånger.
Barnen försökte också sjunga med. Därefter satt sig barnen ner och ritade
Sveriges flagga.
Onsdag: I onsdags hade vi samling under samlingen pratade vi om resan till London och vad vi såg under vår tur i London. Vi pratade om den svenska valutan och den brittiska valutan och vad de två olika valutorna heter och hur de ser ut.
Torsdag: Vi gick ut på gården och lade jord i en låda För att undersöka
vad som händer med blöja, plast och kartong om man gräver ner det i jord.
Barnen hade massa hypoteser om vad som kommer att växa ut.
- "Det kommer växa ut en blöjblomma"
- " Jag tror också det"
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
-
förståelse för naturvetenskap, kunskaper om
växter och djur samt enkla kemiska
processer och fysikaliska fenomen
Under uppevillan läste en pedagog boken
”orättvist” för barnen och hade lite diskussioner.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar
att utveckla
-
förmåga
att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå
rättigheter och skyldigheter samt att ta
ansvar för gemensamma regler,