Hej!
I vårt projekt som vi är med i "Barn programmerar" gjorde vi olika övningar med programmering.
Vad är det vi gör när vi programmerar? Vi använder oss av olika begrepp.
Kod: Ett teckensystem. Skrivna instruktioner.
Koda: När man skriver en kod.
Bugg: En bugg är ett fel i koden som gör att programmet inte fungerar som det är tänkt. Ibland kan en bugg betyda att programmet inte fungerar som det är tänkt. Ibland kan en bugg betyda att programmet fortsätter att köra men ger ett felaktigt svar t ex vid beräkning eller att den kraschar dvs sluta köra.
Sekvens: En rad instruktioner, något som utförs i rätt ordning - att gå i en viss riktning, att snurra, hoppa, springa.
Algoritm: en detaljerad beskrivning av de åtgärder som behövs för att utföra en uppgift. Genom att följa en algoritm kan man lösa ett visst problem eller en uppgift eller skapa något nytt. Ett matrecept, noterna i en komposition, uppställning med division och handarbetsbeskrivningar är algoritmer. När vi har satt ihop sekvenser av kommando har vi skapat algoritm. Tre gyllene regler gäller för algoritm. Koden måste vara exakt, fullständig och i rätt ordning.
Programmering: Innebär att ge instruktioner, dvs formulera algoritmer, till en dator eller motsvarande apparaturer. Programmering är datalogisk tänkande eller algoritmisk tänkande i praktiken. Man kan t ex berätta en historisk berättelse med hjälp av animation. Enkelt sagt - strategi för att kunna lösa problem.
Kommando: När man programmerar är det bra att kunna uttrycka och beskriva komplicerade saker, alltså det datorn ska göra, med enkla ord. När man har sorterat bort all onödig information så har man ett kommando. till exempel ett symbolkommando kan vara bilder på en rörelse eller pilar , skrivet kommando kan vara att gå åt vänster eller hoppa.
Loop: En loop används väldigt ofta inom programmering. Det är ett sätt att tala om att kod ska upprepas, istället för att skriva samma kod flera gånger.
Övning 1 - Lego
I en övning var två barn som fick ha en uppsättning av lego var. De satt med ryggarna mot varandra. Ena barnet börjar bygga ihop något med sina klossar utan att det andra barnet ser. När det är färdigt ska det barnet som byggt, förklara för det andra hur hen ska bygga. Vilken är startklossen och hur ska hen hålla den? När barnet är färdig kan man jämföra sina "legoskulpturer". En grupp barn prövade detta, vissa tyckte att var lite svårt, andra tyckte att det var roligt. Det som vi kom på under samtalet efteråt är att det är viktigt att vara tydlig i att förklara och ge exakta instruktioner på hur klossarna ska sättas ihop.
Övning 2 - Dansprogrammering
Den andra övningen var dansprogrammering. Vi gjorde olika kodkort (ett teckensystem eller skrivna instruktioner / rörelsekort) som vi skulle använda vid kodning. Vi skulle lägga kodkort i en sekvens (en rad instruktioner, något som utförs i rätt ordning). En grupp barn följde med till rörelserummet. Först tittade vi på kodkort och pratade om dem. Prövade göra rörelser sedan står vi framför spegeln och lärde oss rörelserna. Efter en stund la vi kodkort vilka rörelse vill vi göra och spelade musiken. Barnen hade roligt och ville gärna pröva flera olika kombinationer.
Vi tog kodkort till avdelningen och klistrade de på flanotavla så att barnen har det tillgänglig hela tiden och om de vill kan de ta fram de och programmera.