onsdag 23 maj 2018

Droppen - Språkvecka - Tisdag



Lera som uttrycksform


Under tisdagen provade vi en ny slags lera att skapa med, nämligen blålera. Denna, lite kletigare lera, var väldigt mjuk och formbar. Barnen skapade olika saker så som fågel, korvmonster och ormar. Vi satt en längre stund och skulpterade och under tiden samtalades det om vad vi skapade för något.


Några tankar från barnen:
- Det var jättekul!
- Jag tycker att det är superduperjättekul!
- Det var klibbikladdigt!
- Den var smutsig!
- Vi gjorde ormar!
- Jag rullade och sen gjorde jag en pippifågel och sen gjorde jag ögon!
- Jag gjorde ett korvmonster!
Med hjälp av vatten blev leran lättare att hantera







Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...