Med frågan: ” Vad händer med gammal mat som vi kastar ( matsvinn ), var tar den vägen?
Barnens teorier:
Den blir möglig, luktar illa, grävs ner och sen försvinner, djuren äter upp, Kompostina blir glad, sopbilen kör iväg med matavfall, det blir jord av kompost.
För att barnen ska få en förståelse om återvinningen ritpratade vi. Vi ritade hela processen från det att det slängs till att det omvandlas till biogas och biogödsel.
Vi har även tittat på film om återvinning på olika språk som representerar vår barngrupp.
Vi har erbjudit barnen skapande med olika återvinningsmaterial där de skulle använda sig av fantasin och skapa egen Kompostina. Någon har även ritat processen fram till återvinningen.
Lpfö 18
* Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de
olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling.
(Läroplan för förskolan, Lpfö 18, s. 9)
* Förskolan ska ge varje barn möjlighet att utveckla förståelse för hur
människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.
(Läroplan för förskolan, Lpfö 18, s. 13)
(Läroplan för förskolan, Lpfö 18, s. 14)