Måndag: På samlingen hade vi analog programmering. Vi gjorde rörelserna tillsammans för sen fick de barn som ville göra det själv och visa sina vänner.
”Förskolan
ska ge varje barn förutsättningar att utveckla självständighet och tillit till
sin egen förmåga” (Lpfö18)
Efter
samlingen delades barnen upp i tre mindre grupper. Efter förra veckans odling
av äppelkärnor skulle barnen nu få varsin egen zippåse och odla bönor och
linser.
Materialet
placerades på borden och barnen fick utforska vad som fanns i de olika glasen.
”Där är
valnötter” sa ett
barn medan ett annat barn sa att ”Det är en vit ärta”.
Vi visade
barnen och berättade att det är röda linser, vita bönor och black eyed bönor.
Vi lät
barnen ställa hypoteser om vad de tror kommer att hända med bönorna och
linserna.
”Jordgubbar”
”Jag vet
inte”
”Det växer
en blomma”
Vad behöver
det för att växa?
”Alla
behöver en grop”
svarade ett barn och förklarade att det finns i jorden.
”Vi behöver
jord här i för att blomman ska växa” sa ett barn och pekade på zippåsen. ”Vi får hämta det
där ute!”
Vita bönor
Black eyed bönor
Röda linser
Observationen av våra äppelkärnor
”Förskolan
ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för samband i naturen
och för naturens olika kretslopp” (Lpfö18)
”Förskolan
ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att utforska, beskriva
med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap” (Lpfö18)
Tisdag: De barn som inte
var här igår fick göra sin zippåse med bönor och linser på förmiddagen.
Utevistelse ute på gården där vi har våra
odlingslådor. När vi kom ut på gården samlade vi barnen och visade en bild på
plankan vi grävde ner för några månader sen. Vi diskuterade med barnen om vad
som hade kunnat ha hänt med plankan.
”Den har försvunnit”
”Päronet är
borta”
När barnen
grävt upp plankan fick dem studera en stund över vad som hade hänt.
”Päronet är
nästan borta, där är något konstigt på den”
”Oj, locket
har inte förändrats”
”Men
pappret är ju nästan borta”
”Päronet
har förmultnat”
Vi grävde ner plankan igen för att se vad som händer om det får ligga kvar ännu längre.
FÖRE
EFTER
Efteråt
hade vi rörelse och dans ute på gården.
På
uppevilan läste vi en bok som heter Månulvarna.
Onsdag: Idag tog vi oss
upp på takterrassen och byggde med materialet som finns där uppe.
På uppevilan projicerades Bockarna Bruse
och efteråt lyssnade och dansade vi till olika barnsånger.
Torsdag: På samlingen övade
vi på prepositioner med barnen. De barn som ville fick i uppgift att placera
sig över, under, framför, bakom och bredvid stolen.
”Förskolan ska ge varje barn
förutsättningar att utveckla ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga
att leka med ord” (Lpfö 18)
Efter samlingen gick halva gruppen ut på
gården och åkte pulka medan den andra gruppen stannade inne och gjorde ny lera.
Fredag: Vi avslutade veckan
med att barnen fick välja vad de ville göra. Några barn valde att gå ut på
gården och de andra stannade inne och lekte med vårt material på avdelningen.
Trevlig helg!