Då har det återigen gått en hel vecka, tiden går snabbt när man har roligt :)
Måndag: Vi har nyligen påbörjat arbetet med Läslyftet, där vi just nu arbetar med flerspråkighet och andraspråksutveckling. Vi har genomfört en aktivitet i mindre gruppkonstellationer, där vi läst boken ”Grodan Flynner, en kompis säger förlåt”. Denna bok handlar om värdegrunden, hur man är en bra kompis och olika känslor som uppstår i vardagen. Vi introducerade vad boken heter och handlar om och efter vi läst, ställde vi utmanande frågor till barnen om bokens innehåll. Deras fokus låg på de olika djuren i berättelsen, känslor samt hur man är en bra kompis. Vi skrev upp barnens ord och tankar på tavlan för att synliggöra det. Vi har skickat hem en blankett, där vi vill att ni fyller i orden på ert barns modersmål (om annat än svenska) och samtalar med barnen om dem. Vi vill gärna att ni lämnar tillbaka blanketten senast på måndag (31/1).
"Läslyftet i förskolan
handlar inte bara om att läsa. Det handlar om att erbjuda både de yngre och de
äldre barnen tillfällen att utveckla språket. Läslyftet passar alla er som
arbetar i förskolan och vill ta nästa steg i undervisningen tillsammans med era
kollegor" (Skolverket).
Dokumentation och centrala ord utifrån barnens perspektiv:
Grupp 1- "groda", "lejon", "ledsen", "slog", "kramas"
Grupp 2- "sparka", "ont", "ledsen", "rädd", "förlåt", "leka"
"Grodan slog"
"Blev ledsen"
"Lejon aj"
Vad gjorde djuren för att visa att man är en bra kompis?
- "förlåt" "kramas"
Onsdag: Vi delade upp barnen i grupper då vi har inskolning, en grupp följde med ut med Prassel och Farao och en liten grupp stannade inne. Vi la puzzel, fiskade med våra magnetfiskar och hade miniröris inne i vårt läs och språkrum. Vi har skapat QR-koder till olika sagoböcker och sånger som vi märkt att barnen är intresserade av samt efterfrågar. Barnen har varit nyfikna och prövat att skanna koderna med hjälp av Ipaden, vilket har fungerat jättebra, det är spännande med nytt!