tisdag 25 januari 2022

Fokus på kompisböckerna (Stubben)

Idag den 25 januari hade vi fokus på två kompisböcker. 
Barnen blev uppdelade i två grupper där ena gruppen fokuserade på boken- Lyssna och kom överens medans andra gruppen fokuserade på boken - Samarbeta. 

Lyssna och kom överens, barnens egna ord. 



- Inte lura fröken att man inte har lekt med grejerna. Det ät lite okej att göra det, mest är det okej att städa sakerna. 
- Lyssna till fröken vad dom säger. Plocka undan. 
- Komma överens om en grej att leka med. 
- Du måste städa och leka och lyssna på fröken.

Efter lässtunden fick barnen pyssla ihop en egen kanin av material dom hitta i ateljén. 
Barnen tyckte att det var så roligt i ateljén att barnen ville fortsätta efter vår utelek efter maten. 

Samarbeta, barnens egna ord. 

- Om man behöver hjälp ropar man på fröken. 
- Eller på mamma och pappa. 
- Man kan också be en kompis om hjälp.
- Samarbeta om man ska klättra i träd. 
- Vi samarbetar ibland. 
-Jag hjälpte en kompis att knäppa jackan för hon kunde inte. 
-Man kan inte samarbeta när man är ensam för då har man ingen att samarbeta tillsammans med. 

Efter lässtunden fick barnen öva på samarbete, och tillsammans pyssla ihop en egen kanin med hjälp av lite material som fanns i ateljén. 
Denna övningen gick åt alla olika håll i början men till slut som fann dom en bra gemenskap och ett gott samarbete så det blev en kanin i slutet. 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...