Hänt i veckan v. 12
Denna veckan hälsar vi välkommen till ett nytt barn på Lysien.
Veckan inleddes med att uppmärksamma den Internationella Downs syndromdagen genom att rocka sockorna. På så sätt hyllade vi olikheter och slår
ett slog ett slag för alla människors lika värde och rättigheter. tillsammans. På samlingen samtalade vi om allas lika värde och lyssnade på Rocka sockorna sången. De barn som ville fick sedan färglägga papperssockor.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
• respekt och förståelse för alla människors lika värde
och de mänskliga rättigheterna (Lpfö98)
I tisdags åkte några av barnen på utflykt till stadsbiblioteket med våra lådcyklar. Där lånade de några böcker både på svenska och några som vi kan använda till vår magiska penna (Penpal) som kan läsa upp böcker på olika språk. Efter biblioteksbesöket lekte vi på den närliggande Sagolekplatsen. Barnen tog inspiration av sagan "Bockarna Bruse" när de fick se formen på Regnbågsrutschkanan. Denna blev till bron i sagan och barnen och personalen dramatiserade sagan tillsammans.
Unde vecka har vi också erbjudit barnen många aktiviteter som bokläsning, rörelse både inomhus och utomhus. Utomhus har barnen lekt i sandlåda och cyklade runt på gården och klättrade i träden.
Barnen spela på trumma.
Barnen lekte med bollar
Vi sjöng och spelade med olika instrumenter tillsammans med barnen.
Det är tordag vår utflykts dag. Vi har äntligen sol och utflykten till parken blev ännu roligare .Vi tittade efter vårtecken och lyssnar på alla fåglar. Barnen upptäcker saker som börjat växa i parken och vi tittade extra på knoppar som börjat komma fram och blommor som börjat slå ut i vårvärmen. Vi passar också på att leka och dansa och njuta av vårsolen. Vi har också gjort ett experiment med blommor som barn skapade dagen innan. Det var spännande att se blommorna flyta upp i vattnet och slå ut.
Tanken med den undervisningen är att sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust och förmåga att leka och lära. Lekens betydelse i förskolan är självklar. Intentionen att barnen ska lära sig saker hindras inte av leken, utan gynnas av den. När vi ger utrymme för leken så ger vi också utrymme för lustfyllt lärande.
Skapande :
På förskolan tillsammans med äldre barnen pratade vi om vår blommor som vi sett i parken och då bestämde barnen att måla blå blommor i vår ateljé .