fredag 18 mars 2022

Programmering på Lysien

Vårt arbetslag har fått möjlighet att delta i ett forskningsprojekt där personalen kommer få kompetensutveckling inom programmering i förskolan. 
Målet är att ge oss pedagoger  kunskaper i hur vi kan använda programmering som språk och metod i utbildningen och knyta det till förskolans utvecklingsområde och avdelningens tema/projekt. Även att barnen börjar förstå tankesättet kring programmering och få kunskap om hur digitalisering påverkar individen och samhällets utveckling.  Barnen kommer tillsammans med oss få prova olika programmeringsverktyg för att utveckla sin språkliga och digitala kompetens utifrån sina förutsättningar. Barnen kommer även att få använda sin kreativitet och omforma sina och andras idéer. Barnen kommer under detta projekt att få utveckla sina kunskaper både inom de digital och analog programmering på att lustfyllt sätt i vardagen på förskolan både i spontana och planerade undervisningsaktiviteter. 

Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera  information (Lpfö 98) . ()

  • Vi började att introducera programmering på Lysien för ett tag sen med Bee-bot som är ett bi som barnen med hjälp av pilar kan programmera. Men nu är vi mer engagerade och får kontinuerligt mer kunskaper inom området eftersom vi ingår i ovanstående projekt. Vi ge enkla instruktioner med pilar t.ex Testa att ge en robot , Biet, kommandon – vad händer? Räkna stegen, gå framåt och bakåt, sväng vänster och höger  vi kommer att jobba med det på flera olika sätt, Testa enklare programmeringsappar på lärplattan, projicera så fler kan vara med. 
  • Tidigare har vi skapat en egen karta med med barnen med olika djur och insekter som barnen fick själva välja. Djuret/insikten skulle hitta mat. Vi fick lära oss vad äter det och vad heter djurets barn? Den var enkel och rolig programmeringsuppgift för de yngsta barnen.
  • Vi har fått en stor världskarta som vi både kommer använda i vårt tema "Min värld" då vi besöker olika länder och i vardagen. När vi introducerar ett nytt land i vårt tema kommer vi starta upp detta genom att programmera biet från Sverige till landet vi ska besöka. Hur gör vi då? Hur många antal pilar/rutor behövs för att komma fram?













 




 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...