torsdag 31 mars 2022

Vi skapar både på pappret och med lera- Stubben

 Idag tog vi fram sagotärningarna. 6 tärningar med vardera 6 olika bilder. Vi slog ut tärningarna och pratade om bilderna de visade. Barnen fick välja en bild att återskapa i rödlera. Sen fick barnen skapa en liten historia av tärningarna. Reglerna är enkla- vi använder endast det som tärningarna visar. Vi pratade om hur man bygger upp en berättelse med en början, mitt och slut. Vad är en karaktär? frågade ett barn 
Pippin åker buss till glassaffären! Särger ett barn, ett annat barn svarar då- Eller taxi! Barnet får snabbt tillbaka att det finns ingen taxi på tärningarna så Pippin måste åka buss!


Historien som barnen skapat kommer vi skicka med hem för att ni vårdnadshavare ska få översätta den till språket som ni talar hemma, om det är annat än svenska, samt att ni kan prata om orden och begreppen i historien, vilket ni som endast talar svenska kan göra med barnen.


Glassen på ena tärningen blev snabbt det som barnen valde att göra i lera. Någon tyckte hela aktiviteten var svår och gjorde inget med leran mer än att känna på den och knåda den med händerna. Det är ett lärande i sig! Resultaten kan ni se utanför Stubben :)

Denna aktivitet kopplar vi till vårt läslyftarbete samt Utställningen som kommer finnas i Pildammarna inom kort. 


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

• intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,

• ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,

• intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap,

• både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska,

• förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.


Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...