V. 10
Under denna vecka har vi erbjudit barnen många olika aktiviteter inomhus och utomhus.
Skapande:
Barnen har erbjudits att måla på uppsatt plastfolie ute på gården. Detta blev en ny upplevelse på gården både med materialet och att det blev många möten mellan barnen från olika hemvister när de målade tillsammans.
Naturvetenskap:
I torsdags var vi på utflykt till Rönneholmsparken. Vi fick i uppdrag av Galonisarna att finna vitsippor eller andra vårblommor. Vi fann inga vitsippor men många vintergäck och snödroppar. Vi hittade även en härlig träddunge som vi lekte i innan vi sedan begav oss tillbaka till förskolan igen. Vi kommer under våren att följa naturens utveckling i parken för att på ett lustfyllt och meningsfullt sätt utveckla barnens förståelse för naturens skiftningar och vad som händer i naturen när det blir varmare utomhus.
Rörelse i gympa salen :
Vi har varit i gympasalen tillsammans med barnen där gjorde vi olika aktiviteter. Barnen gick på olika taktila plattor spelade på trumma och rörde på sig.
Barnen visade stort intresse för aktiviteter i rörelse rummet.
Tema Min värld- Italien
Skapande:
Vi har haft skapande tillsammans med barnen och varit i ateljén. Där fick barnen titta på en konst måleri från Italien. Vi pratade om hur i gamla tider användes vatten kärl och korgar med frukt i eller krukor. Vi kopplade in teknik i skapande då formade barnen lera som gubbe, vattenkanna osv.
Vi har haft rörelse på vår takterrassen med italienska musik och dans tillsammans med barnen.
Då vi var uppe på takterrassen använde vi de stora byggklossarna där för att skapa höga torn med lutande tornet i Pisa som inspiration. Det blev många samtal då vi byggde om hållbarhet och hur vi skulle bygga för att tornen inte skulle rasa.
Veckan avslutades med att vi bakade det italienska brödet Focaccia tillsammans. Barnen fick provsmaka, mäta, blanda och följa processen från ingredienser till färdiga bröd som avnjöts till mellanmålet.
Barnens ord:
"det är pizza utan tomat"
"honung smakar gott"
"mmm mer olja, så gott"
Förskolan ska ge varje barn
förutsättningar att utveckla
• motorik, koordinationsförmåga och
kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin
hälsa och sitt välbefinnande,
•
förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att
förstå sin omvärld,
•
förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar
och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång,
musik och dans,
• sin kulturella identitet samt kunskap
om och intresse för olika kulturer och förståelse för värdet av att leva i ett
samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala kulturlivet,
• förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
•
förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska
processer och fysikaliska fenomen,
• förmåga att bygga, skapa och konstruera
med hjälp av olika tekniker, material och redskap.