Måndag: Vi var tillsammans ute på gården i orange kluster. På uppevilan tog vi fram taktilplattorna och lyssnade på sagor på barnens olika modersmål, Alfons Åberg blev populär.
Tisdag: En grupp var inne och programmerade med bee-boten inom Läslyftet, där barnen skannade QR-koder och fick upp flaggor. Vi upprepade också hur man säger "hej" på barnens olika modersmål. Den andra gruppen var ute på gården där vi målade på staffli och hade fri lek. Under eftermiddagen satte vi oss på madrasserna i läs och språk-rummet och tittade på sagorna Bockarna Bruse, Mamma Mu får ett sår och Fia och djuren, dom har vi också på väggen som QR-koder.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla...
"förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp"
"förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap"
Onsdag: Vi började morgonen med en sångsamling och sjöng och spelade "nu ska vi spela på trumman" och uppmärksammade alla barnen. Vi fortsatte med djuren vi tidigare skapat och lackade dessa. Efteråt projicerade vi upp memory, där barnen var med och pekade på vilka rutor som skulle vända på sig. Det blev mycket diskussioner kring färg och att bilderna liknade bildäck. Under eftermiddagen utforskade vi på vårt ljusbord med olika geometriska former i olika färger.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla...
Torsdag: Vi delade in barnen i två grupper, där ena gruppen var ute och lekte på gården, blev en massa vattenlek. Den andra gruppen målade med flaskfärg och blandade till olika färger. Efteråt tog vi fram bee-boten och tog hjälp av pilar som vi la på golvet, för att tydligare se vilka kommandon vi ska ge bee-boten.
Fredag: Vi var ute på gården och hade högläsning på bänkarna. Under eftermiddagen hade vi fri lek, där barnen puzzlade, ritade, byggde med magneterna och pluppade.Trevlig helg önskar Metallika!