måndag 11 april 2022

Textilia

 Hänt i föra veckan på textilia


Påsken är framme, därför har vi skapat och pysslat med textilias barn, efter barnens fantasi och intresse med hjälp av oss pedagoger har vi skapat kyckling.






I Läroplanen står det att: • förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans



Vi har även vår planterar tillsammans med barnen, då vi planterade olika grönsaker, vi använde oss av mjölkkartonger att plantera i, barnen fick själva lägga i jord och sedan fröerna. vi förklara för barnen att fröerna behöver jord, vatten och sol för att kunna växa. Nu är det bara att vi ska vattna och se när det växer. 




I Läroplanen står det.  - förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,


Vi har även på Textilia börjat med ett Djungelbokens tema med barnen då vi har börjat att läsa boken, då vi har sätt att barnen har haft ett stort intresse för olika typer av stora vilda djur. så tillsammans med läslyftet kom i på idén om att börja läsa Djungelboken. På vår avdelning har vi satt upp bilder på då olika karaktärerna ur boken samt hur dessa djuren ser ut i verkligheten. Vi har pratat om vad djuren heter på olika språk och pratat om hur de lever. Har även skapat ett memory med bilder på karaktärerna och de vanliga djuren ( använt de bilderna som vi har uppe på avdelningen). 



I Läroplanen står det:  - intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,

- ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften, 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...