måndag 9 maj 2022

Digitalitet och källkritik

 Idag var vi i vårt ikt-rum och använde greenscreenväggen. Vi ska försöka visa barnen hur lätt det är att förställa en bild och visa något som är på låtsas. I första skedet har vi låtit barnen fotograferas och sen har vi lagt in det i en annan bild. Dom kunde välja mellan att sitta på Eiffeltornet i Paris, Vara på havsbotten ihop med fiskar eller sitta på en flygplansvinge. Inget av detta kan barnen göra på riktigt. Jo man kan vara på botten med fiskarna men inte utan utrustning! Vi vill ge barnen en grund till det som möter dom på nätet, hur granskar man sanningshalten i det vi ser och läser?

I läroplanen står det följande:

”Utbildningen ska ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.” (Lpfö 18, s.18)

 

På hemvisten kan ni se resultatet. Bland annat användes dessa bilder:




Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...