tisdag 2 februari 2021

Batman- Kroppen

Vi har börjat med att läsa boken” Kroppen ”. Barnen ville veta mer om skelettet.
Efteråt samtalade vi om vilken betydelse skelettet har för kroppen. Alla var överens att människan måste ha Skelett men att en del djur har inte det.

Barnens teorier:
  • Skelettet håller oss uppe
  • Skelettet skyddar lungorna
  • Hjärtat ochså
  • Musklerna håller oss uppe
  • Sniglar har ingen skelett
  • Manet har inte heller och bläckfisk
  • De har muskler så att de kan röra på sig.   
  • Ett bar berättade att hen sett ett stort skelett när hen var i skogen . De hade fotat skelettet så vi kommer att titta på fotot. Spännande, vilket skelett kan det vara?                           Därefter erbjöd vi skapande med återanvändningsmaterial för att skapa en skelett . De bjöd in till samtal, ett barn lyfte ” Vi har leder som gör att vi kan röra på knäna”



Vårt nästa utforskning var ”Matens väg genom kroppen”
Vi tittade på en film om det och därefter erbjöd vi en aktivitet med Blue bot i rutmönster. De programmerade B.b så att den gick samma väg som maten i kroppen ( munhåla, matstrupe , magsäck, tarmar, ändtarm) . De programmerade även vätskans väg genom kroppen( munhåla, matstrupe, njurar, urinblåsan, urinrör)



Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...