onsdag 3 februari 2021

Flamman- min familj

Den här veckan har vi påbörjat vårt nya projekt "Min värld och JAG" där vi pratat om familjer. Vi inledde med att fråga barnen vad en familj är och så här svarade de:

- En familj är en pappa som kommer när man är förkyld.
- Jag har ingen familj.
- Man ska ha en katt och föräldrar. Då är man en familj.
- En pappa, en mamma, en syster och en dinosaurie.
- En dinosaurie som klär ut sig till en pappa.
- Eller en pappa som klär ut sig till en dinosaurie.
- Storebror.
- Mållgan, farfar, mormor och morfar.

Som ni ser svarade barnen olika på frågan om vad en familj är. Och det är ju precis så det är. En familj kan se ut på olika sätt och det är det vi önskar göra barnen uppmärksamma på. Vi läste också boken "Stjärnfamiljer" som belyser just olika familjekonstellationer och de flesta var väldigt intresserade av boken. Den kommer följa med oss under vårt arbete med våra familjer. .

Några barn ritade sina egna familjer och här ser ni resultatet!
"En ko, en donkey"

"En sol och min familj. Nu lyser solen under mina familjer"

"Familj. Mamma, pappa"

"Pappa"





Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...