torsdag 18 februari 2021

Wellmer - skapande med Diddi

Syfte och mål :

Syftet med aktiviteten är att barnen ska få möjlighet att utforska nytt material. Hälla i material som de tidigare inte har gjort i en petflaska. De kanske har gjort det någon gång. Vi vill dock utmana barnen att skapa och kommunicera i socialt samspel samt erbjuda nytt material till undervisningen. Sedan ska de få möjlighet att skapa med PET flaskan om de vill.

 

Mål med undervisningsaktiviteten är att varje barn ges möjlighet att utveckla sin förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild]…]

Arbetslaget ska skapa förutsättningar för barnen att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankar med hjälp av olika uttrycksformer, såväl med som utan digitala verktyg. 

 

Vad väckte barnens intresse?

Barnen blev intresserade av att skapa med Babblarna. De fick möjlighet att utforska färgen med nytt material som de tidigare inte har använt. Barnen gavs möjlighet att utforska enskilt och i grupp. Vi såg att barnens intresse låg i att trycka blommor med hjälp av en PET flaska. Barnen uttryckte mer ord i samspelet med sina kamrater än tidigare.

 

Vad har barnen lärt sig?

Barnen har skapat nya erfarenheter med material som de inte har använt så många gånger tidigare på förskolan. Barnen samtalade med varandra och stöttade varandra i skapandet och utforskandet. De uttryckte vilka färger de ville ha på blommorna till Diddi.

 

Barnens ord:

"Jag vill också göra med Bibbi".

"Vi behöver gul färg och gult papper".

"Det måste vara mer färg på" - pekar på flaskan.

"Jag är färdig!"

"Kan jag också göra? Men jag vill ha den hära" - pekar på Dadda.

"Han har en blöja" - skrattar och samtalar om Dadda.

"Jag vill göra många" - visar blommorna.

 

I barnens ord ovan kan vi se att barnen utforskar enskilt och i grupp. De uttrycker också vilken figur av Babblarna som de vill använda i sitt skapande. De samtalar med varandra om vilka färger vi behöver för att Diddi har dem färgerna. De samtalar också om vilka färger barnen vill ha på papperna. 

 

Dokumentationsverktyg:

Data, observationer, anteckningar, foto och reflektion.

 

Hur går vi vidare?

Vi går vidare genom att fortsätta använda oss av Diddi och barnens intresse för lera och skapande. Barnen ska få möjlighet att utmana varandra i att göra ny lera. Barnen leker ofta med leran och de gör gärna pepparkakor och sjunger "Vi komma, vi komma från pepparkakeland" och därför ska vi också baka pepparkakor med barnen.


 

 








 


 




Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...