fredag 28 januari 2022

Metallika vecka 4

Då har det återigen gått en hel vecka, tiden går snabbt när man har roligt :) 

Måndag: Vi har nyligen påbörjat arbetet med Läslyftet, där vi just nu arbetar med flerspråkighet och andraspråksutveckling. Vi har genomfört en aktivitet i mindre gruppkonstellationer, där vi läst boken ”Grodan Flynner, en kompis säger förlåt”. Denna bok handlar om värdegrunden, hur man är en bra kompis och olika känslor som uppstår i vardagen. Vi introducerade vad boken heter och handlar om och efter vi läst, ställde vi utmanande frågor till barnen om bokens innehåll. Deras fokus låg på de olika djuren i berättelsen, känslor samt hur man är en bra kompis. Vi skrev upp barnens ord och tankar på tavlan för att synliggöra det. Vi har skickat hem en blankett, där vi vill att ni fyller i orden på ert barns modersmål (om annat än svenska) och samtalar med barnen om dem. Vi vill gärna att ni lämnar tillbaka blanketten senast på måndag (31/1). 

"Läslyftet i förskolan handlar inte bara om att läsa. Det handlar om att erbjuda både de yngre och de äldre barnen tillfällen att utveckla språket. Läslyftet passar alla er som arbetar i förskolan och vill ta nästa steg i undervisningen tillsammans med era kollegor" (Skolverket). 

Dokumentation och centrala ord utifrån barnens perspektiv:

Grupp 1- "groda", "lejon", "ledsen", "slog", "kramas"

Grupp 2- "sparka", "ont", "ledsen", "rädd", "förlåt", "leka"

"Grodan slog"

"Blev ledsen"

"Lejon aj"

Vad gjorde djuren för att visa att man är en bra kompis?

- "förlåt" "kramas"

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla...
"både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska"

"förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler"

Tisdag: Vi välkomnade vår nya inskolning på Metallika. Vi gick en promenad med bussvagnarna till parken. Det blev mycket nyfikna frågor och funderingar längs vägen. Barnen samlade pinnar och hittade en mask. 

Onsdag: Vi delade upp barnen i grupper då vi har inskolning, en grupp följde med ut med Prassel och Farao och en liten grupp stannade inne. Vi la puzzel, fiskade med våra magnetfiskar och hade miniröris inne i vårt läs och språkrum. Vi har skapat QR-koder till olika sagoböcker och sånger som vi märkt att barnen är intresserade av samt efterfrågar. Barnen har varit nyfikna och prövat att skanna koderna med hjälp av Ipaden, vilket har fungerat jättebra, det är spännande med nytt! 

  

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla...
"motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande"

"förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans"

Förskollärare ska ansvara för att varje barn...
"får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande"

Torsdag: Vi hade musik och rörelse-aktiviteter. Vi plockade fram instrumentlådan där vi fann trummor, maracas och ägg. Vi tog fram sångkorten på mattan och barnen prövade att spela i takt till sångerna, det blev mycket spännande läten och härlig musik. 




Fredag: Vi slog oss samman med Prassel idag och vi gick ut på gården under förmiddagen i det härliga soliga vädret. Barnen har cyklat, gungat, åkt ruschkana och lekt i sandlådan. 

Vi vill önska er en riktigt härlig helg, så ses vi nästa vecka! 🌞



Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...