fredag 21 januari 2022

Prassel vecka 3

 Måndag: På samlingen hade vi analog programmering. Vi gjorde rörelserna tillsammans för sen fick de barn som ville göra det själv och visa sina vänner.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga” (Lpfö18)

Efter samlingen delades barnen upp i tre mindre grupper. Efter förra veckans odling av äppelkärnor skulle barnen nu få varsin egen zippåse och odla bönor och linser.

Materialet placerades på borden och barnen fick utforska vad som fanns i de olika glasen.

”Där är valnötter” sa ett barn medan ett annat barn sa att ”Det är en vit ärta”.

Vi visade barnen och berättade att det är röda linser, vita bönor och black eyed bönor.

Vi lät barnen ställa hypoteser om vad de tror kommer att hända med bönorna och linserna.

”Jordgubbar”

”Jag vet inte”

”Det växer en blomma”

Vad behöver det för att växa?

”Alla behöver en grop” svarade ett barn och förklarade att det finns i jorden.

”Vi behöver jord här i för att blomman ska växa” sa ett barn och pekade på zippåsen. ”Vi får hämta det där ute!”


Vita bönor
Black eyed bönor
Röda linser

Observationen av våra äppelkärnor

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp” (Lpfö18)

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap” (Lpfö18)

Tisdag: De barn som inte var här igår fick göra sin zippåse med bönor och linser på förmiddagen.

Utevistelse ute på gården där vi har våra odlingslådor. När vi kom ut på gården samlade vi barnen och visade en bild på plankan vi grävde ner för några månader sen. Vi diskuterade med barnen om vad som hade kunnat ha hänt med plankan.

”Den har försvunnit”

”Päronet är borta”

När barnen grävt upp plankan fick dem studera en stund över vad som hade hänt.

”Päronet är nästan borta, där är något konstigt på den”

”Oj, locket har inte förändrats”

”Men pappret är ju nästan borta”

”Päronet har förmultnat”

Vi grävde ner plankan igen för att se vad som händer om det får ligga kvar ännu längre.

FÖRE


EFTER


Efteråt hade vi rörelse och dans ute på gården.

På uppevilan läste vi en bok som heter Månulvarna.

 


Onsdag: Idag tog vi oss upp på takterrassen och byggde med materialet som finns där uppe.

På uppevilan projicerades Bockarna Bruse och efteråt lyssnade och dansade vi till olika barnsånger.

Torsdag: På samlingen övade vi på prepositioner med barnen. De barn som ville fick i uppgift att placera sig över, under, framför, bakom och bredvid stolen.


”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord” (Lpfö 18)

Efter samlingen gick halva gruppen ut på gården och åkte pulka medan den andra gruppen stannade inne och gjorde ny lera.

Fredag: Vi avslutade veckan med att barnen fick välja vad de ville göra. Några barn valde att gå ut på gården och de andra stannade inne och lekte med vårt material på avdelningen.

 

Trevlig helg!

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...