onsdag 16 december 2020

Glas-Klara Information till vårdnadshavare

Hej alla vårdnadshavare på Glas-Klara!                  

 

Vi som arbetar på Glas-Klara är Altijana, Jenny och Frida. Som ni kanske vet så är Frida höggravid och kommer att gå på föräldraledighet inom kort. Vi vet ännu inte vem som kommer att efterträda Frida under hennes ledighet men vi är övertygade om att det blir bra för både barn, er vårdnadshavare och oss i personalen. På hemvisten mitt emot oss (Textilia) arbetar Nahil, Mikaela och Emelie tre pedagoger som barnen på Glas-Klara nu börjar bli mycket trygga med.

Nu har vi flyttat till den nya förskolan. Det har varit en spännande och intensiv höst både för barnen och oss vuxna. Tiden rinner iväg och nu är vi redan i december månad och snart kommer jul. Det känns som att barnen trivs på förskolan. Vi njuter av våra nya fräscha lokaler. Vi har redan undersökt några av rummen i huset som till exempel rörelserummet, ateljéerna den grova med lera och målerirummet samt ett av våra pedagogiska kök. Fortfarande funderar vi pedagoger över miljöerna på avdelningen. Ni har säkert märkt att vi har hunnit ändra miljöerna några gånger sedan vi flyttade in. Sedan har nya barn och personal flyttat in på vårt blåa kluster. Vi är glada över att inte vara ensamma på vår våning. Det tar tid att lära känna både barnen, personalen och nya föräldrar.

Vi kommer att ha undervisning både inne och ute. Vi kommer att vara ute mycket även i fortsättningen, detta på grund av smittorisken, det är därför viktigt att barnen har bra, varma kläder. Vi har bestämt att fredagar blir vår utflyktsdag så vi kommer att gå till olika lekplatser i närområdet under dessa dagar. Barnen kan upptäcka naturen (träd, löv, fåglar) och träna på att gå i trafiken och omvärlden vilket passar bra då vi arbetar med projektet jag och min värld.

Rönneholmsförskola kommer att arbeta med tre utvecklingsområden Normer och värden – utifrån att vi kommer vara flera förskolor som flyttar in här och behöver ha en samsyn när det gäller förhållningssätt och bemötande;

Pedagogiska miljöer – hur har vi tänkt när vi har skapat dessa

Digitalt meningsskapande i förskolan – hur vi arbetar med digitalitet på förskolan. Barnen kommer att använda lärplattor för att läsa av QR-koder eller spela lärospel eller lära sig programmera och använda robotar i leken. Vi kommer att använda oss av projektor där vi nu tittar på ”Julkalendern” men också andra saker som barnen visar intresse för.

Förskolans gemensamma tema är ”Min värld”. Vi kommer att fokusera mycket på varje enskilda barnet i små projekt som tex familj, språk (sagor, flanosagor, rim och ramsor), musik och sång, teckenspråk (TAAK, bildstöd), vänskap/kompisprojekt (känslor, empati), lek (lekkoder). Vi påminner ännu en gång om att vi vill att ni lämnar in bilder på era familjer. Om ni inte har möjlighet att skriva ut så kan ni lämna på USB-minne till oss så ordnar vi det.

Förskolans plan om ”Grön flagg” är godkänd och vi arbetar nu vidare med miljö, hälsa och lustfyllda måltider, livstil, flerspråkighet.

Sedan långt tillbaka har vi jobbat med barnen om hur man sorterar sopor som matrester ”kompostina” och blöjor, samt papper och kartong till vårt miljöhus. Arbetet med sopsamlarmonsterna fortsätter!

 

 

 

Viktiga punkter

Frånvaro – Vi ber er att alltid meddela när ert barn inte kommer till förskolan. Frånvaroanmälan ska ske innan kl.8.00, eftersom vi beställer lunch från köket och organiserar verksamheten. Det är också viktigt att meddela återgång till förskolan efter sjukdom dagen innan.

Kläder – Nu har det blivit kallare väder. Därför är det viktigt att barnen har kläder efter väder (fodrade stövlar/skor, vantar, mössor regnkläder), samt extra kläder att ha som ombyte. Var snälla och märka barnens kläder.

Luciafirande i år bara för barnen.


Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...